En fersk McKinsey undersøkelse bekrefter at digital markedskommunikasjon blir stadig viktigere rundt kjøpsbeslutningen.
Friend-of-mine markedsføring i form av vareprat blir stadig mer viktig for de som ønsker å nå sine målgrupper med relevante og salgsutløsende budskap.
McKinsey gir i denne ferske bloggposten nye svar på hvor viktig sosiale medier er når det kommer til kjøpsprosessen. I korte trekk er friend of mine markedsføring i form av vareprat stadig mer viktig for de som ønsker å nå sine målgrupper med relevante og salgsutløsende budskap.
McKinsey har i sine undersøkelser ønsket å se på hvilken innvirkning digitale anbefalinger har på salg. Hensikten er naturligvis å samle innsikt på hva virksomheter kan gjøre for å hente ut enda flere gevinster fra investeringer i disse kanalene.
Så nærmere på vanene til 20 000 forbrukere
Måten de kom frem til svarene var ved å granske kjøpsbeslutninger fra 20 000 europeiske forbrukere, innen 30 forskjellige produktområder, fra over 100 ulike tilbydere. Dette i tidsrommet 2013 og 2014. McKinsey ønsket særlig å finne ut i hvor stor grad publikum ble påvirket av sosiale medier, og i hvilke tilfeller de selv ønsket å komme med anbefalinger. Funnene avslører at digital kommunikasjon blir enda viktigere, noe vi kan lese ut av disse nøkkelfunnene:
- Anbefalinger på nett stimulerte til kjøp i 26 prosent av tilfellene. Dette er veldig mye høyere enn hva andre har sagt tidligere
- Av de 30 produktkategoriene som ble undersøkt så man at største delen av påvirkningen kom ved kjøpsbeslutningen, mens den indirekte påvirkningen kom tidligere der man ble oppmerksom på produktet/tjenesten
- Fra 2013 til 2014 økte antallet kjøp utløst av digitale anbefalinger med ti prosent
- Ikke overraskende var kjøp av handelsvarer, investeringsprodukter og reiser der de fleste søkte råd fra andre
- Hver produktgruppe har sin egen lille menighet med viktige påvirkere. Disse overlapper lite
- Førstegangskjøpere er 50 prosent mer tilbøyelig til å spørre andre om råd enn de som vender tilbake
- Ansikt-til-ansikt-anbefalinger sto for halvparten av anbefalingene og er vel så viktig som de digitale. Dette gjelder særlig for mer avanserte tjenester, som strøm og forsikring
- Ti prosent av påvirkerne står for hele 24 prosent av anbefalingene gjennom «likes», «tweets», o.l. Disse superpåvirkerne er særlig viktig innen mote der 5 prosent av påvirkerne sto for 45 prosent av varepraten
Vil du vite mer om hvordan din virksomhet kan hente enda større avkastning fra digital kommunikasjon? Send meg en mail