Podcast for B2B – Slik kommer du i gang

Podcast er et troverdig og personlig medium med mottakere som ikke bare hører, men lytter til det du har å si. I tillegg er det enkelt å komme i gang. Spørsmålet er ikke om bedriften skal lage podcast, men hvorfor dere ikke har startet allerede.

Mikrofon foran notatblokk og penn

Å produsere podcast er mye enklere enn å produsere video, med tanke på rigging og igangsetting. Derfor har du lite å tape på å lage en pilotepisode.

Tommy Gaustad, byråleder i RedAnt

Sammenliknet med tradisjonelle massemedier, som radio og TV, er podcast et relativt nytt medium, som raskt har blitt en populær måte å nå ut på. Privatpersoner, bedrifter og profilerte personer produserer og publiserer episoder fra kjøkkenbordet, kontoret og profesjonelle studioer. Lytterne er alt fra et fåtall kunder til flere hundre tusen trofaste lyttere.

Det fine med podcast er at de som hører på ofte lytter aktivt. De følger med, er fokuserte og mer mottakelige. Det skiller podcast fra annen strømming av lyd, som radio og musikk, der lytteren gjerne holder på med en, to eller tre andre ting samtidig. Det gir rom for at innholdet kan være mer informativt, detaljert og ha mer dybde enn hva annet lyd-innhold kan. Lytternes fulle oppmerksomhet, kombinert med det nære og personlige aspektet, gjør at podcast står veldig sterk som kommunikasjonskanal i mediemiksen – også for B2B-bedrifter.

Åtte tips til deg som vil starte å podde

Vår samarbeidspartner RedAnt er et produksjonsselskap bestående av animatører, musikere, filmskapere og produsenter. De hjelper mange av sine kunder med å produsere podcast av høy kvalitet fra sine moderne studiofasiliteter i Sandvika, og hjelper også våre kunder. Tidligere i år tok byråleder i RedAnt, Tommy Gaustad, turen innom oss for å dele sine best tips til hvordan starte med podcast. Disse deler vi videre med dere her.

Tommy Gaustad, byråleder i RedAnt deler sine beste tips til hvordan B2B-bedrifter kommer i gang med podcast.

1. Målgruppen legger premissene

Du vil lage podcast  – kult! Det aller første bedriften burde gjøre er å definere målgruppen. Hvem lager dere podcast for? Bedrifter har ofte en mer snever lyttergruppe enn de store underholdnings-poddene. Vanlige målgrupper for bedriftspodcaster er:

  • Ansatte i bedriften
  • Potensielle kunder
  • Kunder
  • Entusiaster

Finn ut omtrent hvor mange som er i målgruppen, hva slags mennesker de er og om de er beslutningstakere på noen områder. Svarene vil legge premisser for podcastens lengde, frekvens og innhold.

2. Definer hva podcasten skal oppnå

Det finnes mange grunner til å lage en bedriftspodcast. Her er noen:

  • Underholde
  • Fylle et behov
  • Øke salg
  • Profilere bedriften
  • Bygge omdømme
  • Spre informasjon

Bedrifter som podder blir ikke automatisk en del av underholdningsbransjen. Men selv om podcastens innhold er faglig, vil den konkurrere med underholdningspodcaster fra kjente komikere, influensere og andre profiler. Ved å definere hva podcasten har som mål blir det enklere å tilpasse innholdet mot det gitte målet.

3. Bruk tid på konsept og idé

Tenk over innholdet i podcasten. Hva er relevant for målgruppen? Hvilke knagger og faste innslag kan dere ha i de ulike episodene som danner et rammeverk for lytterne hver gang de hører på podden? Kanskje kundecaser, konkurranser, eller faste spalter? Bruk tid på å definere podcastens konsept og struktur, og kom opp med gode idéer som lytterne vil like. En igjenkjennbar struktur i episodene gjør det enklere for målgruppen å ta til seg innholdet når de lytter, fordi det ligger noe kjent og etablert til grunn.

 

 

4. Må det være sjefen som snakker?

Ikke vær redd for å leke og prøve nye ting. Må det være sjefen som er programleder for podden? Det er meget mulig, men det er mye å vinne på å utfordre seg selv og kunden på hvem som skal være talsperson. Selv om en sjef er en god leder, er det ikke sikkert hun eller han er den mest karismatiske å høre på i 20 til 30 minutter. Kanskje det skal være forskjellige mennesker fra gang til gang? Eller er det lurest å hyre inn noen eksterne til programlederrollen? Hva er best for lytterne, og ikke for selskapet? Sørg for dynamikk. Det ikke være sjefen, våg å være en utfordrer.

5. Lek og lær

Før du går all-inn med innspillingen av flere titalls episoder med gjester og hele pakka: Produser en pilot. En pilotepisode gir dere mulighet til å teste dynamikken til de som snakker, hvordan konsept og struktur fungerer og åpner for mulighet for endring før podcasten går live.

Å produsere podcast er mye enklere enn å produsere video, med tanke på rigging og igangsetting. Derfor har du lite å tape på en pilotepisode. Red Ant tilbyr podd-coaching og kan hjelpe deg om du føler at du er på dypt vann. Podcast skal først og fremst være gøy å lage. Da blir det også underholdende å høre på.

6. Nå og da, eller hver fredag?

De fleste podcast-episoder kommer ut ukentlig, noen månedlig og andre i rykk og napp. Det er viktig å ikke publisere episoder med ujevne mellomrom, men ha et produksjonsløp som gjør at lytterne opplever podcasten som forutsigbar. Podcast er et vanedannende medium, og mottakerne skaper rutiner for når de hører på podcasten din. Det kan være på vei hjem fra jobb på mandager, på trening på onsdager eller på søndagsturen. Med innsikt kan du la målgruppa sette premisser for når episodene skal komme ut.

Mann som jubler foran data med teksten "Innhold som selger"

Smarte budskap og effektiv markedskommunikasjon gir flere salgsmuligheter

Last ned vår guide til innhold som selger her

7. Gjør terskelen for lytting lav

Gjør det enkelt for mottakerne å lytte. Selv om lytterne mest sannsynlig er interessert i innholdet når de først har lastet ned podden, må det presenteres på en måte som gjør det enkelt å fordøye. I tillegg må distribusjonen gjøres enkelt. Vær på de plattformene som lytterne er på, og ikke gjem podcasten nederst i teksten på bedriftsbloggen eller på støvete SoundCloud-sider. Hvor pleier lytterne å høre på podcast? Dette er de vanligste plattformene:

For å gjøre terskelen for lytting så lav som mulig, unngå å bryte opp adferdsmønsteret til mottakerne.

8. Involver lytterne

Ikke la podcasten være de samme to ansatte fra bedriften som snakker sammen i hver episode. Skap dynamikk ved å involvere andre ansatte som kan dekke nye og spennende fagfelt, dra inn kundecaser og lyttere. En vanlig måte å involvere lytterne på er å svare på spørsmål eller snakke om et tema som lytterne har etterspurt. Slik blir podcasten også mer relevant for målgruppen. Jo flere som føler eierskap til podcasten, desto mer lojale følgere har du, og jo flere deler og anbefaler den.

Bonustips fra Iteo: Hva vil målgruppen høre?

Podcast er en gyllen mulighet for bedriften å fremme sine budskap. I tillegg til å tenke over hva dere ønsker å formidle, tenk over hva lytterne ønsker å høre. Uten interesserte lyttere risikerer podcasten å bli til en svak kanal uten innflytelse. Finn ut hva målgruppen interesserer seg for, og hvordan bedriften kan kommunisere dette på en relevant måte.

Sånn! Er du overbevist om at bedriften du jobber i burde starte med podcast? Det er jo så enkelt, og gir mange muligheter! Det eneste problemet er kanskje at du ikke vet helt hvor du skal starte? Både Red And og vi i Iteo kan hjelpe deg gjennom hele prosessen. Kontakt oss for en hyggelig prat!

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.