Madeleine Vehre Navekvien snakker i et møterom.

Sosiale medier? Joda, men de gir oss ikke så mye

«Vi må jo være der. Vi har et team som jobber med det, men synes ikke det gir så veldig mye resultater.»

Dette er et ganske velkjent sitat fra flere norske markeds- og kommunikasjonsavdelinger. Når det skorter på tid, kapasitet eller interesse så er det lett at sosiale medier blir en ettertanke, noe man slenger ut uten mål og mening.

– Ja, og så må vi legge ut noe på Facebook og LinkedIn… Kan du ordne det?

Kommuniser med mennesker, også i B2B

En god utnyttelse og tilstedeværelse i sosiale medier vil bidra til å bygge merkevaren og dermed legge grunnlaget for vekst og salg i fremtiden.

I Iteo leverer vi flere helsesjekker i løpet av året. Både på betalte og organiske kanaler. Dette leveres uavhengig av om bedriften er en kunde av oss i dag, om de ønsker å bli en fast kunde i fremtiden – eller kanskje bare vil forbedre sine egne interne ressurser og arbeid.

Vi ser på alt fra grafisk uttrykk til oppsett, språk og algoritmeutnyttelse, og kommer med anbefalinger på grep selskapet kan eller bør ta. Vi ser ofte at de samme utfordringene går igjen hos flere, så dersom du kjenner deg igjen i listen under så ta det rolig – du er ikke alene!

Vårt mantra er å […] utfordre på historiefortelling og legge til rette for dialog.

Her er noen av de vanligste funnene:

  • Introvert og navlebeskuende: Det er lett å tenke at hovedpersonen i denne kanalen er bedriften/merkevaren. Det er jo vi som «eier» siden og det som er viktig for oss MÅ da være viktig for våre målgrupper og følgere? Sant nok er tema ofte både relevant og spennende, men altfor ofte syndes det ved at man glemmer å stille spørsmålet: Hvordan er dette relevant for mine målgrupper? Hvilken verdi gir jeg dem?
  • Produktorientert og kommersielt språk: I et forsøkt på å hente inn kortsiktige salgsleads ender mange opp med å drukne sine målgrupper i «KJØP KJØP KJØP» språk. I stedet for å fortelle hvilken verdi kundene får fra produktet, løftes produktdetaljene som et budskap i seg selv. Vårt mantra er å i stedet utfordre på historiefortelling og legge til rette for dialog.
  • Lite engasjerende bildebruk: Heldigvis ser vi at mange nå har gått bort fra bilder av menn i dress som håndhilser på hverandre. Derimot ser vi at de fleste fortsatt har mye å hente på å velge bilder som engasjerer, bilder som bidrar til å trekke leseren inn.
  • Ryddige annonsekontoer: Et ryddig hode er et effektivt hode, og det samme gjelder for annonsekontoer. Altfor mange synder ved oppsett av både kampanjer og målgrupper. Dermed frarøver de seg selv muligheten til å gjenbruke, lære og vokse gjennom kampanjene.
  • A/B-testing av annonser: Er du en av de som betaler i dyre dommer på annonser som ikke treffer godt? Innhold som ikke treffer godt i målgruppen betyr en høyere kostnad per handling og skaper ikke verdi verken for mottaker eller selskapet. Å sponse opp et innlegg som ikke traff godt organisk er som å be om påslag i prisen når du er ute og handler i butikken. I stedet er det mye å vinne på kreativitet, samt A/B-testing av tekster og bilder. Da utnytter du plattformens algoritmer, og får mer verdi fra hver krone du investerer.

Kjenner du deg igjen i noen av punktene?

En av Iteo sine kunder, som ønsker å være anonym, sier dette:

– Det var veldig nyttig og verdifullt å få en slik rapport. Mye av dette har vi diskutert internt, men det får litt mer tyngde når det kommer utenfra. Vi satte også pris på å få forslag til hvordan tekstene kunne vært utformet annerledes.

Ønsker dere en helsesjekk av deres sosiale kanaler? Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Det er ingen vits i å investere i 90 prosent av annonsene som legges ut i dag. De skaper null engasjement, null leads og null verdi for selskapet.

Vi snakker til mennesker, også i B2B 

Det har vært en gjenganger over flere år at vi glemmer å kommunisere med mennesker i B2B-markedsføringen. Uavhengig av om du skal treffe mennesket i sin profesjonelle rolle, eller som forbruker – mennesker vil handle med en som forstår dem, ser dem og kjenner deres behov. 

Kanskje forstår du kunden din kjempegodt? Du vet hvilke utfordringer de ønsker å løse og du har verktøyene for å ta dem dit. Men får du det godt nok frem? Føler kundene dine seg hørt og sett i møte med budskap som: «Endelig tilgjengelig! Bestill nå!» eller «verdensledende på kumlokk»? 

Hvordan er helsetilstanden til dine sosiale medier kanaler?

Interessant nok har forskningssjefen i LinkedIn B2B Institute sagt at det er ingen vits i å investere i 90 prosent av annonsene som legges ut i dag. De skaper null engasjement, null leads og null verdi for selskapet.

Det kan knyttes opp mot en rapport fra samme sted som avslører at B2B-markedsførere er dårligere på å bruke humor, følelser og historiefortelling i annonser og generell markedsføring enn hva markedsførere innen B2C er.

Vår kjepphest her i Iteo er at norske bedrifter og merkevarer har mye å hente fra historiefortelling og kreativitet, også inn mot B2B-markedet. Er du usikker? Bruk dine egne kanaler og test det ut, så ser du raskt hva målgruppene responderer på eller ikke.

Hvordan er helsetilstanden for dine kanaler?

Vi hjelper deg gjerne – ta kontakt for en hyggelig prat.

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk