En ny rapport peker på de viktigste trendene innen sosiale medier og aktiviteter innen B2B. Måling er fortsatt upløyd mark.
Google+ blir viktigere
Selskapet B2B Marketing og Circle Reearch sin ferske rapport viser at kun en av ti ser på sosiale medier som kritisk, halvparten mener det er viktig. Samtidig har kun en av tre en klart definert strategi på området. Dette er skuffende siden sosiale medier er en del av den totale markedsmiksen og støtter oppunder bedriftens overordnede mål.
Et av de viktigste målene med sosiale medier var å drive trafikk til nettsiden. For de aller fleste er det via nett man driver butikk og konverterer. En annen viktig årsak var å bygge kjennskap til merkevaren og posisjonere seg. Gjennom sosiale medier har man muligheten til å ta faglig lederposisjon ved å være den som deler kompetanse innen et spesielt fagområde. Rapporten avslører også at få bedrifter klarer å beregne avkastning på investeringen i sosiale medier. Man kan jo da spørre seg hvor flinke de er til å måle ROI på mer tradisjonelle markedsføringsgrep.
Lyd og bilde har størst effekt
Undersøkelsen avslører også at Google+ vinner terreng. LinkedIn, Twitter og YouTube vil være de viktigste kanalene for B2B det neste året, men Google+ vil ta noen sjumilssteg. At YouTube er viktig sier seg selv når video er det bedrifter bruker mest, og som har størst effekt for respondentene. Beslutningstagere har begrenset med tid, og da er det å få ting fremstilt visuelt og effektiv tydeligvis viktig. Infographics kommer på andre plass som det mest effektive innholdet for B2B.
Hele rapporten kan kjøpes hos B2B Marketing