Marianne Johannessen, Malling & Co

Suksess på bunnlinja med inbound marketing

Gjennom en strategisk satsning på inbound marketing har Eiendomshuset Malling & Co økt sin synlighet på digitale flater, skaffet viktige leads og økt sine inntekter. Markedssjefen forteller her om arbeidet og suksessen det medfører.

Markedsansvarlig Marianne Johannessen i Malling & Co

Markedssjef Marianne Johannessen i Malling & Co

Eiendomshuset Malling & Co er Norges eldste og største rådgiver innen næringseiendom. Virksomheten bistår sine kunder med hele tjenestespekteret innen næringseiendom. Samarbeidet med Iteo startet i mars 2017. 

Sammen med Iteo har Malling & Co erfart hvordan inbound marketing kan gi konkrete og målbare resultater.

 

Styrket merkevarekjennskap hos målgruppen

Malling & Co besitter en helhetlig ekspertise innen næringseiendom, som gjør at deres kunder tilbys alle relevante tjenester på feltet hos én og samme aktør. Markedssjef Marianne Johannessen forteller hva virksomheten ønsker å oppnå med inbound marketing.

– Vi benytter oss av inbound marketing for å styrke merkevaren vår og synliggjøre den enorme ekspertisen Malling & Co innehar. Vi trengte først og fremst å komme lengre frem i bevisstheten hos målgruppen vår; å bli mer synlige, samt å tydeliggjøre vår helhetlige kompetanse. Målbarheten i inboundsystemet HubSpot gjør at vi ser hva som fungerer og hva som ikke fungerer, slik at vi kan optimalisere innholdet på en helt annen måte enn hva andre systemer tillater, forklarer Johannessen.

 

Synliggjør breddekompetanse gjennom eiendomsutvikling

Tre kampanjer har blitt gjennomført siden starten av samarbeidet med Iteo, hvor en større kampanje om eiendomsutvikling gir særlig gode resultater.

– Eiendomsutvikling rører ved mange dimensjoner innen fagfeltet næringseiendom, og ved å fokusere på denne delen av virksomheten klarer vi å synliggjøre bredden og ekspertisen i vår tjenesteportefølje, sier Johannessen.

Iteo bistod Malling & Co med produksjon av et større kampanjemateriale og spredning av innhold i ulike kanaler. Inkludert i dette var blant annet en rekke bloggposter, en veiledning til eiendomsutvikling i form av en eBok, aktualitetssaker og optimalisering av videomateriale, samt betalt annonsering hos Estate – Norges største nyhetskilde innen eiendom. 

 

Økt trafikk, optimalisert for Google-søk og mer synlighet

For Malling & Co har LinkedIn vist seg å være en særlig god kanal, trolig fordi målgruppen er i rett modus for å konsumere faginnhold. Gjennom en miks av organisk og betalt spredning på LinkedIn har de økt andelen følgere med 16 prosent siden januar i år og teller nå over 2000 følgere. Da samarbeidet med Iteo startet hadde Malling & Co omtrent 1300 følgere på LinkedIn, noe som tyder på at innholdet er av interesse og tilfører målgruppen verdifull informasjon. Videoinnholdet for eiendomsutviklingskampanjen er blitt vist nesten 20 000 ganger, til tross for at kun kr. 5.600 ble brukt på betalt spredning.

Med oppstart i april har kampanjen generert større trafikk til bedriftens eget nettsted. Arbeidet har styrket visningene på bloggen generelt, noe som gir bedre rangering hos Google, samt at det viser til at Malling & Co kommer høyere opp i bevisstheten til målgruppen.

-I tillegg har 90 personer lastet ned og lest vår veileder til eiendomsutvikling. Til sammenligning har slike veiledere tidligere ligget på rundt 40 nedlastninger, forteller Johansessen, og legger til:

– Målet er likevel ikke alltid at innholdet lastes ned flest mulig ganger, i enkelte kampanjer har vi derimot fokusert på å nå riktige personer som har et spesifikt problem. E-bok veilederen for utskiftning av oljefyr er et godt eksempel på dette. 

En suksessfull kampanje som omhandler alternative oppvarmingskilder til oljefyring (som blir forbudt fra 2020) er i og for seg et smalt tema, men målrettet mot et spesifikt problem. Kampanjen hadde få nedlastinger, men ga leads som førte til en signering av 600 årlige timer. For Malling & Co er slike resultater på bunnlinja en indikasjon på at inbound marketing fungerer både for å skape synlighet og dele kunnskap, men også for å selge mer av sine tjenester.

 

Verdien av å dele kunnskap

På spørsmål om råd til andre bedrifter som ønsker å bli mer synlige og øke sin merkevareverdi gjennom inbound marketing, har Johannessen en klar formening.

-Man kan ikke være redd for å avsløre informasjon. I stedet bør man våge å øse av kunnskapen som finnes i bedriften. Jo mer verdifullt innhold vi deler, jo flere interessenter ser vi at vi får. Om innholdet mangler kvalitet og ikke er interessant for målgruppen, vil det i stedet oppleves som støy. Visst er inbound marketing ressurskrevende, men like fullt er det effektivt. Det handler om å dele verdifull kunnskap og innhold av god kvalitet, på riktig sted og til de riktige menneskene, avslutter Johannessen. 

 

Er du interessert i hvilke muligheter din bedrift har for inbound marketing og marketing automation? Les mer om metoden her, eller kontakt Iteo for en uforpliktende prat.

 

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *