Siden 2011 har vi jobbet tett med NEO Monitors for å synliggjøre det ypperste av laserteknologi til avanserte ingeniørbedrifter over hele verden.
Omsetningen til NEO Monitors i 2010 var på 64 millioner kroner. Fire år etter økte dette til rundt 145 millioner. Iteo kom inn i 2011.
Tallenes tale er klar: Omsetningen til NEO Monitors i 2010 var på 64 millioner kroner. Fire år etter økte dette til rundt 145 millioner. Iteo kom inn i 2011. Selv om vi har en svært begrenset del av æren for suksessen, er vi naturligvis svært glade når kundene gjør det bra. NEO Monitors sin hemmelighet: De er best på forskning og utvikling, og ikke minst kommersialisering. Nylig lanserte de en ny laserbasert gassmåler som forbløffer ekspertene i et av selskapets viktigste segment: Olje og gass.
Fra Romerike til månen
I 30 år har stiftelsen Norsk Elektro Optikk (NEO) drevet banebrytende høyrisikoforskning og utvikling innen elektro-optikk. Få andre norske virksomheter kan skilte med teknologi som har vært på månen. Det kan NEO.
For 12 år siden skilte virksomheten ut datterselskapet NEO Monitors som er salg-, service- og produksjonsdivisjonen for laserbaserte gass- og støvmålere. Løsningene til NEO Monitors retter seg mot tungindustrien, med målere som plukker opp, registrerer og kontrollerer konsentrasjonen av forskjellige gasser og støv i utslipp og prosesser. Hensikten er sikkerhet- og miljørelatert.
Overraskende nok eksporteres rundt 95 prosent av løsningene gjennom et distributørnettverk. På bakgrunn av dette var NEO Monitors en av tolv finalister til å vinne den prestisjefylte prisen «Årets eksportbedrift 2015».
Fantastisk historie, ingen kommunikasjon
Tilbake i 2011 hadde NEO Monitors banebrytende løsninger, men liten eller ingen plan for markedsføring. De hadde ingen dedikerte markedsføringsressurser og tilnærmet ingen digitale kanaler å kommunisere i. Kundedialogen ble drevet på telefon, mail og møtevirksomhet. Tidkrevende og utfordrende når noen de viktigste kundene befinner seg på andre kontinent. Iteos resept? En kommunikasjonsstrategi.
Hvordan takle endring i virksomheten
– Iteo har hjulpet oss å lage en kommunikasjonsstrategi som har vært ett uunnværlig verktøy for å utvikle bedriften mot å jobbe målrettet med kommuniksjon og markedsføring.
Hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan
Et ønsket og naturlig sted for oss å starte var å få svar på Hvem er dere? Hva gjør dere? Hvor vil dere? Hvorfor vil dere? Hvordan nå målgrupper etc. Flere av disse spørsmålene er vanskelige å besvare med et språk som personen på gata forstår. Avansert teknologi betyr avansert teknologisk språk. Vi ønsket å gjøre NEO Monitors så normale og tilgjengelige som mulig uten å gå i kompromiss med faglig integritet, tyngden og kompetansen. I korte trekk ble dette anbefalt:
- Bygge stolthet og lojalitet med tettere, enklere og bedre internkommunikasjon
- Få på plass et nytt digitalt nav med nytt design, nytt og enklere oppsett, enklere tekster, bedre bilder, mer tilgjengelig «call to action»
- Få på plass en dedikert markedsressurs
- Vise frem teknologisk innovasjon og utvikling
- Utvikle referansehistorier for å vise løsningene i bruk
- Øke synlighet for både virksomheten og løsningene i nasjonale og internasjonale medier
- Knytte tettere kontakt med distributørnettverket gjennom et distributørprogram
- Innføre de mest hensiktsmessige kanalene for nyhetsdistribusjon
De fleste av forslagene er i dag oppe og går og holdes stadig ved like, pleies og utvikles. NEO Monitors har en tettere, enklere og mer effektiv dialog med sine viktigste lagspillere – egne ansatte og distributørene. De har også bygget merkevaren gjennom synlighet i nasjonale og internasjonale medier. Utfordringen er fortsatt mange, ressursene få. Viljen er heldigvis stor. Iteo har hjulpet oppdragsgiver med presseomtale på flere kontinent, deriblant på språk det er vanskelig å forstå
«Iteo har hjulpet oss å lage en kommunikasjonsstrategi som har vært ett uunnværlig verktøy for å utvikle bedriften mot å jobbe målrettet med kommuniksjon og markedsføring. Gjennom delmål har vi sammen gjennomført nødvendige tiltak for å nå både det lokale markedet, men spesielt det internasjonale. Fokus har blitt satt på de rette aspektene for å nå ut i markedet, bli synlige og hevde oss også blant internasjonale, store og anerkjente selskap. De har i tillegg fungert som en sparringspartner de gangene vi har trengt noen utenforstående til å gi sin mening. Iteo har alltid levert innenfor tidsfristen, er alltid tilgjengelig, imøtekommende og ekstremt kompetente.»
Belinda Sandberg, markedskoordinator NEO Monitors.
Les Automatiserings artikkel om «Den ukjente suksessbedriften».