Hvordan takle endring i virksomheten

Nye måter å markedsføre virksomheten på krever i mange tilfeller ganske store endringer internt. Her gir vi deg 6 tips til hvordan dere kan lykkes med endring.

Helt siden jeg startet som rådgiver i 2009 har mine oppgaver, og hvordan jeg og mine kolleger jobber for våre kunder, endret seg drastisk. En stor del av dagene mine som juniorkonsulent det året var å oversette endeløse pressemeldinger på engelsk til norsk. De skulle distribueres til alle relevante medier, og listen var faktisk ganske lang. Vi fikk resultater, og kundene var happy. Mye har skjedd siden da, og for å oppsummere de siste ni årene vil jeg bruke ett ord: endring.

Lurer du på hva inbound marketing er?

Endring i en virksomhet er ofte vanskelig, og krever at ledelsen og andre nøkkelpersoner er engasjerte og tydelige.

Riv siloene

I Iteo har endringene skjedd gradvis, men vi har også i perioder blitt tvunget til å endre måten vi jobber for kundene våre på ganske drastisk. I 2009 skrev jeg pressemeldinger på løpende bånd. Nå jobber jeg fortsatt med tekster, men de skal distribueres via langt flere kanaler enn da. Det har også gjort at jeg har måttet endre måten jeg jobber på, og tvunget meg til å lære meg nye verktøy og nye måter å distribuere det jeg skriver på. Utnyttelse av digitale flater og teknologisk markedsføring krever at organisasjonen er tilpasset den måten å jobbe på. Og det involverer ikke bare markedsavdelingen. Høyere fleksibilitet og tettere samarbeid mellom salg og markedsføring er viktigere enn noensinne. Les mer om hvordan du kan rive ned siloene her.

Endring i en virksomhet er ofte vanskelig, og krever at ledelsen og andre nøkkelpersoner er engasjerte og tydelige. Men, vi ser også at det ofte er nyttig med noen utenfra som viser vei. Vi har i flere tilfeller vært pådrivere som rådgivere i slike prosesser, og synes det er ekstra gøy når slike kunder lykkes med måten de markedsfører seg selv på. Her gir vi deg 6 gode tips til hvordan dere internt kan bli mer åpne for endring.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk