Native-annonsering

Native-annonsering skiller seg ut fra andre typer annonsørinnhold, og treffer ofte målgruppen bedre. Men hva er egentlig native-annonsering, og ikke minst – hvilke resultater kan det gi din bedrift?

Smarttelefon som er inne på en nyhetsside

Der vanlige annonser ofte skriker etter og kjemper om brukerens oppmerksomhet, fremstår native-annonser som en vanlig, redaksjonell nyhetssak.

En native-annonse vil for mange se nøyaktig ut som en redaksjonell sak – både i form og innhold. Dette er også hensikten med denne formen for annonsering, og det som gjør at native-annonsering fungerer bedre for mange virksomheter enn tradisjonell reklame.

Tre ting som skiller native fra annet annonsørinnhold

1. Betalt annonsering

En native-annonse er alltid kjøpt av personen eller bedriften bak innholdet. Ser du en native-annonse for et produkt i VG, for eksempel, har bedriften bak produktet betalt for å ha annonsen sin i VG. Avsender betaler for et visst antall klikk på annonsen, eller synlighet over en gitt tid.

Så langt er det ikke så mye som skiller native-annonsering fra tradisjonelle reklameannonser, men en vesentlig forskjell er innholdet.

2. Relevant innhold

En native-annonse ser nemlig ikke ut som tradisjonelle reklameannonser. Den er utformet som en redaksjonell sak med overskrift, ingress og brødtekst.

En native-annonse er med andre ord bygd opp som en nyhetssak, og i likhet med en nyhetssak er innholdet relevant for leseren. Dette er en av nøklene til å lykkes med denne formen for annonsering.

3. Sømløs plassering

En native-annonse vil derfor ikke skille seg ut fra resten av innholdet på siden, på samme måte som tradisjonelle reklameannonser gjør. Der vanlige annonser ofte skriker etter og kjemper om brukerens oppmerksomhet, fremstår native-annonser som en vanlig, redaksjonell nyhetssak. Annonsen må allikevel merkes som en betalt annonse, slik at leserne kan skille annonsen fra nyhetssaker.

I tillegg er målet å plassere annonsen på en nettside som er relevant for det du vil kommunisere og der du når målgruppen din.

Fordeler med native-annonsering

«Banner blindness»

I 2019 er vi så vant med skrikende banner-annonser på nesten alle nettsider som kjemper om oppmerksomheten vår, at de fleste har lært å ignorere dem. Selv om banner-annonser har høy rekkevidde, blir de ofte ikke lagt merke til i det hele tatt. Slik skiller native-annonser seg ut fra vanlige annonser, ved at de har samme font og farge som redaksjonelt stoff.

Mer relevant for leserne

En native-annonse plasseres ofte hos nettaviser der det redaksjonelle innholdet omhandler samme tema. Det kan for eksempel være teknologi, byggebransjen eller livsstil. Fordelen med dette er at leseren allerede har en interesse for tematikken, i motsetning til andre typer annonsørinnhold som ikke er relevant med tanke på resten av innholdet.

Økt synlighet

Native-annonser øker synligheten til bedriften din mot en stor og relevant målgruppe. Dette er fordi annonsene er laget målrettet mot lesere som har en interesse for tematikken til din bedrift. Slik kan native-annonser være et effektivt verktøy for å markedsføre og øke synligheten til din bedrift.

Mann som jubler foran laptop

Smarte budskap og effektiv markedskommunikasjon gir flere salgsmuligheter

Last ned vår guide til innhold som selger her

Passer native-annonsering for din bedrift?

Om du vurderer å bruke native-annonsering for din bedrift, er det et par ting du bør ta til betraktning. Er du i tvil kan du ta kontakt med en av våre flinke rådgivere som kan hjelpe deg med vurderingen.

Nyhetsverdi

Skal bedriften din benytte seg av native-annonsering er det en fordel at det du annonserer har en nyhetsverdi. Om bedriften din har utviklet en ny app, lanserer et nytt produkt eller tilbyr en ny tjeneste er kanskje native-annonsering noe for dere. Native-annonsering er en utmerket måte å markedsføre aktivitet, endringer eller utvikling i din bedrift ut til en interessert målgruppe.

Budsjett

Med native-annonsering kjøper du spalteplasser på forsiden av nettaviser og betaler for en viss tid eller et visst antall klikk. Dersom bedriften har et mindre budsjett, kan vi hjelpe deg med å finne rimelige løsninger eller mer budsjett-vennlige alternativer.

Flere annonseløsninger

Rullering

Det er flere løsninger når det gjelder native-annonser. En løsning er å kjøpe en fast spalteplass hos en nettavis over en bestemt tidsperiode, og rotere hvilke artikler som vises på denne plassen. For eksempel kan bedriften kjøpe en spalteplass hos et relevant bransjemedium over ett år, for å ha flere artikler som rullerer på den samme plassen.

Klikk

En annen løsning er å betale for antall klikk. Bedriften din kan kjøpe en plass hos en nettavis, og ha innhold liggende ute til den oppnår et gitt antall klikk.

Tid

En native-annonse kan også ligge på den samme plassen over en gitt tid, for eksempel om din bedrift har en kampanjeperiode. Da betaler du kun for tidsrommet som artikkelen er synlig.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk