Søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering, forkortet SEO, handler om å optimalisere en nettside for organisk trafikk. Det er jobben du gjør for at innholdet på nettsiden din klatrer til topps i søkemotorer som Google – og holder seg der.

Hender som skriver på et tastatur. Et søkefelt er lagt oppå bildet.

Google er designet for å finne innhold som er trygt, brukervennlig og informativt. Å skrive nyttig og relevant innhold for kundene dine er derfor viktig for å rangere høyt.

For tenk deg om – hvor begynner du å lete etter informasjon når du ser etter en håndverker som kan gjøre drømmen til realitet hjemme? Hele 90 prosent av informasjonsinnhenting vi gjør i dag starter med et søk i en søkemotor, og det er sjeldent vi blar til side to. Om du ønsker at potensielle kunder skal finne produktene og tjenestene dine må du derfor være synlig øverst på Google.

Hvordan klatre til topps på Google?

Søkemotoroptimalisering er ikke en engangsinvestering. Det er en prosess som tar tid og resultatene kommer ikke umiddelbart, Men, når du kan begynne å høste fruktene av jobben som er gjort, vil trafikken du får ha høyere kvalitet og høyere margin fordi den kommer organisk og ikke betalt.

SEO er en bred betegnelse som tar for seg mange deler av en nettside, men i hovedsak handler søkemotoroptimalisering om tre faktorer:

  • Linker
  • Innhold
  • Det tekniske

I disse tre faktorene er det hundrevis av underliggende faktorer som er med på å bestemme hvilken rangering du får i Google og andre søkemotorer. La oss gå litt mer i dybden.

Linker

Linker har vært en del av Google sin algoritme fra dag én. Google bruker linker for å finne ut hvilke nettsider som er mest troverdige, har mest autoritet og deretter rangere de i Google. Det handler derfor ikke om antall linker du har inn til din nettside – det handler om kvaliteten disse linkene har.

Innhold

Google ønsker å levere det beste søkeresultatet til sine brukere, derfor har innhold stor påvirkning på hvordan nettsiden din rangerer.

Google er designet for å finne innhold som er trygt, brukervennlig og informativt. Å skrive nyttig og relevant innhold for kundene dine er derfor viktig for å rangere høyt. Det finnes mange anbefalinger på hvor mye innhold en underside bør ha for å få gode rangeringer i Google – alt fra 750 til 3000 ord. Fasiten er det allikevel bare Google som har. Vi anbefaler at lengden på teksten vurderes opp mot hvilken relevans og nytte den vil ha for kunden du vil nå.

Teknisk

En nettside er en kompleks sammensetning av koder og funksjoner. Å rette opp en liten feil, eller å gjøre en liten forbedring, kan gi store utslag i rangeringen.

Teknisk SEO består av å sjekke at nettsiden er tilrettelagt for at søkemotorene skal kunne indeksere og finne innholdet på din nettside.

Hvordan jobber vi med søkemotoroptimalisering?

For å finne ut hvilket utgangspunkt nettsiden din har i dag, og få en forståelse av hvordan vi kan jobbe videre med nettsiden din, starter vi alltid med en SEO-analyse. Denne tar for seg søkeordene dine og hvordan nettsiden din rangerer i dag sammenlignet med konkurrentene dine. Vi ser også på linker og innhold, og tar selvfølgelig en teknisk gjennomgang av hele nettsiden.

Basert på det vi finner setter vi opp en plan med tiltak som bør gjøres for å øke den organiske trafikken inn på din nettside. Planen vil være konkret med råd om hvordan du bør gå frem, men vi hjelper gjerne til med implementeringen eller gjør dette sammen med dere.

Vi jobber langsiktig, og alltid i henhold til Google sine retningslinjer.

Hvilke SEO-verktøy bruker vi?

Det finnes et stort utvalg av SEO verktøy. Vi bruker Semrush, Screaming Frog og selvfølgelig Google Search Console. Dette gir oss muligheten til å kunne analysere din nettside, overvåke dine rangeringer og se den totale sammenhengen med andre kilder til trafikk.

Når kan du forvente å se resultater fra SEO?

SEO er ikke en engangsinvestering om man ønsker å få fullt utbytte av det – det er arbeid som bør gjøres over en lengre periode. Det er først når man jobber kontinuerlig med SEO at verdien av investeringen vil vise seg og vare over tid.

Det er vanskelig å gi en eksakt tidsramme for hvor lang tid det tar fra du har startet å jobbe med SEO til du begynner å se resultater i søkemotorene. Det kan ta et par dager, men også flere måneder. For å se store bevegelser i søkeresultatet må du ofte se tre til seks måneder frem i tid. Det er derfor lurt å ha en lang tidshorisont når du investerer penger og tid i søkemotoroptimalisering.

Hva koster søkemotoroptimalisering?

Alle nettsider har ulike utgangspunkt, og ulike bransjer og nisjer møter ulik konkurranse. Å prøve å lage én pakke som er ment for å passe alle er derfor ikke hensiktsmessig.

En SEO-analyse er en god start for å finne ut hvilket utgangspunkt nettsiden din har, og hva du kan gjøre for å forbedre den.

Hvordan måler man resultatene av SEO?

Det finnes flere måter å måle resultatene av SEO på. Du kan se på økning i rangering på spesifikke ord, eller du kan måle en eventuell økning i organisk trafikk.

Den universelle måten å måle resultater på, og som er enkel å forholde seg til for alle som ikke jobber med SEO, er å se på salget fra den organiske trafikken. Penger er et parameter som alle forstår og som kan være best å vise til når du skal vise til resultater utenfor markedsavdelingen.

Vi hjelper deg med å sette opp rapporter som enkelt og oversiktlig viser resultatene dere oppnår.

Ni tips til deg som ønsker å rangere bedre på Google

Søkemotoroptimalisering rommer mye, og det er mange faktorer du kan påvirke for å få bedre resultater i søkemotorene. Nedenfor har vi samlet ni tips til deg som ønsker at nettsiden og innholdet ditt skal bli mer synlig på Google.

1.     Sørg for at nettsiden din har HTTPS

HTTPS er enkelt forklart en mer sikker og kryptert versjon av HTTP. Når en nettside har HTTPS er den tryggere for brukeren. Derfor er HTTPS en faktor som spiller inn på rangering.

2.     Bruk titler og metabeskrivelser på artikler og undersider

Metatitler og metabeskrivelser er det som kommer opp i Google når du gjør et søk. Dette er det første inntrykket personen som gjør et søk i Google får av din nettside. Derfor bør man optimalisere disse så godt man kan.

3.     Sørg for at nettsiden din er rask

Ingen liker å vente. Hvis besøkende til nettsiden din må vente på at siden laster, vil søkemotorene heller sende dem til en nettside med kortere ventetid. Derfor er det viktig at nettsiden din er rask.

4.     Gjør en grundig analyse av konkurrenter

Innenfor søkemotoroptimalisering er alt ganske gjennomsiktig, noe som gir deg en klar fordel: du kan kartlegge dine konkurrenter. Derfor bør man alltid følge med på konkurrenter som er gode og dårlige på SEO. Da kan du finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer like godt.

5.     Lag innhold som engasjerer

Innhold som er vanskelig og komplisert å lese blir ikke lest. Lag derfor innhold som målgruppene dine har lyst til å lese, kommentere eller dele. Her vil innsikt i målgruppene dine ha stor betydning.

6.     Nettsiden din må være brukervennlig

En god nettside, som er enkel og behagelig å bruke, er viktig for brukerne dine. Derfor er det også viktig for søkemotorene.

7.     Nettsiden bør være mobilvennlig

Det er på telefonene det skjer i 2019, og nettsider er intet unntak. Hvis du ønsker å få god plassering i søkemotorene må du sørge for at nettsiden er brukervennlig på mobil.

8.     Aktiver Google Search Console

Google Search Console er et gratis verktøy fra Google som gir deg kontroll over nettsiden din. I tillegg kan du kommunisere med Google og få meldinger om kritiske ting som kan påvirke din SEO.

9.     Øk antall lenker inn til siden

Lenker er noe av det mest fundamentale med søkemotorene – spesielt Google. Derfor mener vi at man hele tiden bør se på muligheten for å øke antall lenker inn til sin side.

Disse tipsene vil ikke gi deg bedre rangering over natten, men bidrar til å få nettsiden din på rett spor.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Hubspot logo