SEO-analyse: Grunnlaget for å rangere høyt i Google

Uten å gjøre en SEO-analyse kan det være vanskelig å ta smarte beslutninger om hvordan øke nettsidens organiske synlighet i søkemotorene. Men hva inngår egentlig i en SEO-analyse?

For å klatre til topps i Google og i søkemotorene er det viktig å ha kontroll på søkemotoroptimalisering (SEO). Å skape og opprettholde en SEO-vennlig nettside krever en god strategi og en god dose arbeid – over tid. Før jobben med SEO settes i gang, bør du sørge for å gjøre en grundig analyse av nettsiden. Her gir vi deg en kort innføring i hva SEO-analyse er, og hvorfor det er viktig.

Hva er SEO-analyse?

En SEO-analyse kartlegger hvordan en nettside presterer i organiske søk i søkemotorene. Kort sagt svarer SEO-analysen på hvor synlig nettsiden din er i søkemotorer som Google. Den har også som mål å komme med konkrete tiltak som kan bidra til å øke den organiske trafikken til nettsiden. Noen ganger er tiltakene som trengs for å gjøre nettsiden mer synlig få og ukompliserte. Andre ganger kan manglene være så omfattende at det vil lønne seg å bygge opp nettsiden helt fra bunnen av.

For bedrifter er det viktig at nettsiden ikke drukner på side to eller tre på Google. Hvor mange ganger blar du selv til side to når du gjør et kjapt Google-søk for å finne en tjeneste, et produkt eller en leverandør? Svært sjeldent, vil jeg tro. Derfor er jobben med å få nettsiden til å rangere høyt i søkemotorene viktig. På sikt kan godt SEO-arbeid øke konverteringsfrekvensen til bedriften. Første steg er å gjennomføre en SEO-analyse.

Når trenger jeg SEO-analyse?

En SEO-analyse vil være et nyttig verktøy i flere tilfeller. Det vil for eksempel være gunstig før bedriften setter i gang med å bygge nye nettsider. På en annen side kan det hende bedriften har en nettside som ikke leverer de resultatene som forventes. Da vil en SEO-analyse være en nyttig «helsesjekk» av nettsiden: Hva er det som fungerer i dag, hva må forbedres og hvilke ressurser trengs for å øke kvaliteten?

For en nyansatt markedssjef vil en god rapport basert på SEO-analysen gi et godt grunnlag for å vite hvordan bedriften presterer i organiske søk, slik at det blir enklere å sette seg realistiske mål og forventninger til videre arbeid. Samtidig vil det alltid lønne seg å ta jevnlige SEO-analyser for å se om som det som gjøres faktisk fungerer. Bruker dere de riktige fokusordene? Er alt det tekniske oppdatert? Har dere glemt lenker i de nyeste artiklene? Dette er spesielt viktig etter kampanjer og større prosjekter. Uten grundig rapportering i etterkant, mister man verdifull læring og innsikt som kan brukes i neste kampanje eller prosjekt.

Dette består Iteos SEO-analyse av:

  1. Søkeord
  2. Lenker
  3. Innhold
  4. Teknisk gjennomgang
  5. Oppsummering og tiltak

Under kan lese mer om hva som inngår i hvert steg av analysen.

Bokstaver lagt utover et tastatur. Det står "Search" for å illustrere SEO-analyse.

Det er alltid lurt å kartlegge hvilke søkeord som fører til konverteringer.

Søkeord

Søkeord er ord eller setninger som brukes for å koble innholdet på nettsiden til termene folk søker etter. Målet med søkeord er å nå målgruppen på rett sted til rett tid. Søkeord av god kvalitet rangerer bedre i Google, og kvaliteten baseres på klikk, relevans og opplevelsen av nettsiden. En søkeordsanalyse tar for seg søkeordene som er relevante for bedriften. Med en søkeordsanalyse ser du hvordan din nettside rangerer på søkeordene du ønsker å bruke, både på desktop og på mobil.

For å vurdere hvilke søkeord du bør satse på, tas det utgangspunkt i tre ting i analysen:

  1. Søkevolum og rangering
  2. Konvertering
  3. Konkurranse

1. Søkevolum og rangering

Vi ser på hvordan nettsiden rangerer sammenlignet med bedriftens konkurrenter. Sammen går vi gjennom hvilke søkeord du bør satse på for å utkonkurrere konkurrentene, og hvilke søkeord det må jobbes mer med for å oppnå høyere søkevolum og mer organisk trafikk. Dersom du for eksempel rangerer lavt på et søkeord som er svært viktig for din bedrift, er det viktig å identifisere tiltak som kan endre dette.

Ofte lønner det seg å velge enkelte fokusord å jobbe med først. Fokusordene er søkeord som er ekstra viktige for bedriften. Hvilke fokusord en velger bør baseres på søkevolum og relevans for bedriften. Når jobben med fokusord er gjort, kan det lønne seg å velge noen lengre søkefraser å fokusere på. Disse kalles gjerne «long-tail keywords» i markedsføring, og er svært spesifikke søkefraser. Et long-tail ord relevant for oss i Iteo er for eksempel «B2B-markedsføring». Fordi søkefrasene er svært spesifikke, gjelder det å jobbe strategisk med disse slik at din bedrift rangerer høyest her.

2. Konvertering

Det er alltid lurt å kartlegge hvilke søkeord som fører til konverteringer. I en søkeordsanalyse ser vi på hvilke søkeord som ble brukt i forkant av reelle konverteringer på nettsiden. Slik kan man sikre at man bruker ordene som allerede gjør det bra organisk og i søkeannonsering.

3. Konkurranse

Mange bedrifter har sterke konkurrenter, og slik skal det være i et sunt og variert marked. Men når det finnes konkurrenter som allerede rangerer høyt på søkeordene du ønsker deg, er det viktig å vurdere hvor sterke de er. Hvis konkurrentene har svært sterke nettsider, som opptar hele førstesiden i søkemotorene, er det kanskje ikke akkurat disse søkeordene som bør prioriteres i første omgang. Det betyr ikke at du skal glemme disse søkeordene, men at du bør rette fokus mot mer spesifikke søkefraser (long-tail keywords) først.

Anbefalt lesning:

Lenker

En nettside får «poeng», og dermed en høyere organisk rangering i Google, basert på antall lenker og kvaliteten på lenkene som linker til nettsiden. I SEO-analysen sammenlignes nettsiden ut ifra et gjennomsnitt. Det vil være positivt for rangeringen dersom andre domener linker til nettsiden (linkbygging), og at linkene er av høy kvalitet. En kvalitetslenke er enkelt forklart en link fra en ekstern nettside som allerede rangerer høyt i søkemotorene. I Google straffes nettsider med lavkvalitetslenker, så kvalitet på lenkene trumfer kvantitet. Bruk også sosiale medier aktivt. Her har du gode muligheter til å spre innlegg fra nettsiden i ønskede kanaler som Facebook og LinkedIn.

Internlenker er også et viktig stikkord. Det er viktig å linke til sin egen nettside for å rangere bedre. Man bør derfor sørge for å linke til relevante undersider der det er logisk. I denne artikkelen, som handler om SEO-analyse, vil det for eksempel være relevant at vi linker til vår egen tjenesteside om SEO. Dette er en effektiv måte å fortelle Google hvilke undersider som er viktige for din bedrift.

Basert på SEO-analysene vi gjennomfører, er dette ofte våre anbefalinger når det kommer til lenking:

  • Ta en gjennomgang av egen nettside, og sørg for å legge inn interne lenker på en balansert måte. Her anbefales det å bruke ankertekster. Ankertekst er en klikkbar tekst som følger en link til en nettside, med utgangspunkt i bedriftens fokusord.
  • Lag en strategi for linkbygging: Hvordan kan bedriften få flest mulig linker fra samarbeidspartnere, kunder og leverandører?
  • Lag en strategi for hvordan dere skal jobbe for å få flere lenker fremover. Kan det være mulig å få lenker inkludert i relevante publikasjoner, stillingsannonser eller pressemeldinger?

Innhold

Det er viktig for Google, og ikke minst for bedriftens kunder, at innholdet på nettsiden er unikt, relevant og at det svarer på brukerens spørsmål. Det er derfor avgjørende å skaffe seg innsikt i hvordan brukerne til din bedrift søker etter det bedriften din tilbyr. En SEO-analyse ser på nettsidens struktur, bruk av søkeord og metadata (metatitler og metabeskrivelser).

Under går vi kort gjennom noe av det viktigste i innholdsdelen av en SEO-analyse:

Unngå tungt fagspråk

Mange av våre kunder er spesialister innenfor sitt fagfelt, og er ivrige etter å dele sin kunnskap via artikler på nettsiden. Det er veldig bra! Samtidig er det viktig å huske på at innholdet må skrives enkelt. Unngå komplisert fagspråk, og ta hensyn til din målgruppe. Hva søker de etter? Identifiser målgruppene dine så du vet hvem du prater til.

Ikke overbruk fokusord

Ja, det er viktig å bruke fokusordene. Men husk også å variere! Viktige fokusord skal brukes strategisk, men naturlig. Finn synonymer, og lag en tekst som flyter. Fokusordene bør brukes i H1-titler (hovedtitler) og H2- og H3-titler (undertitler) på nettsiden. Disse bør svare på det din målgruppe ønsker svar på.

Metatittel

Metadata er informasjonen du får opp når du søker på noe i søkemotorene. Metadataen består av metatittel og metabeskrivelse. Metatittel er overskriften man ser i søkeresultatet. Den bør være unik og optimaliseres for hver enkelt side på nettsiden for å tiltrekke seg besøkende.

Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen er utdraget av tekst som vises i søkeresultatet under metatittelen. Teksten er avgjørende for om folk klikker på lenken din når den dukker opp i søkemotorene. Metabeskrivelsen må ha riktig lengde på teksten for både mobilt søk og desktop. Det anbefales en lengde på maks 160 tegn. Ved flere tegn risikerer du at Google kutter teksten, noe som vil være uheldig for budskapet du vil få frem. Teksten bør avsluttes med en CTA («call to action») som vekker nysgjerrighet og får folk til å ville klikke på lenken.

Ved hjelp av SEO-analysen ser man enkelt hvilke sider som mangler metatitler og metabeskrivelser. Dette er viktige ressurser for å vise at din nettside svarer på akkurat det brukeren lurer på, slik at det frister å klikke seg inn på nettsiden.

SEO-analyse_Grunnlaget for å rangere høyt i Google (3)

Sørg for å ha en god metatittel og metabeskrivelse til alle sider på nettsiden din, inkludert blogginnlegg, artikler eller annet innhold bedriften publiserer.

Teknisk gjennomgang

I den tekniske gjennomgangen av SEO-analysen går vi gjennom nettsidens oppbygging (sitemap), kartlegger duplikater, mobilvennlighet, hastighet og andre potensielle feil. Slike feil kan for eksempel være tekstfattige sider, dårlig kode eller sider helt uten lenker.

Det er ikke alltid det er nødvendig å fikse alle de tekniske feilene. Det vil være viktig og riktig å se på kost/nytte av å fikse hver enkelt feil. Som allerede nevnt kan det i enkelte tilfeller lønne seg å bygge opp en helt ny nettside, slik at alt er korrekt og SEO-tilpasset før lansering. Vi har tidligere skrevet en artikkel om hvorfor du bør bygge opp nettsiden fra bunnen av.

Oppsummering og tiltak

Siste ledd i en SEO-analyse er presentasjon av hovedfunnene. Her gir vi våre anbefalinger basert på tiltak som vil gi deres nettside et løft. Målet med tiltakene er å generere mer trafikk inn til nettsiden fra organiske søk i søkemotorene. Dere vil få et forslag til en arbeidsplan med tiltak som bør prioriteres.

Dersom dere velger å samarbeide med et byrå, har våre digitale rådgivere og innholdsprodusenter god erfaring med å bygge opp SEO-vennlige sider. Vi lanserte blant annet en vår nye nettside i forbindelse med Iteos profilendring i 2019. Det er derimot ikke en selvfølge at vi er det rette byrået for deg. Her kan lese mer om hva du kan forvente av et fullservicebyrå som Iteo.

Åtte tips til arbeid med SEO

SEO-analysen gjør deg oppmerksom på hvilke tiltak som må gjøres for at nettsiden deres presterer bedre i søkemotorene. Den gir deg grunnlaget du trenger for å kartlegge tekniske feil og mangler, slik at arbeidet med å øke synligheten i Google blir enklere.

Avslutningsvis gir vi deg noen nyttige tips for det overordnede SEO-arbeidet. Hvis du er usikker på noen av punktene, kan SEO-analysen hjelpe deg på vei.

  1. Sørg for gode titler, overskrifter og metabeskrivelser.
  2. Ta deg tid til bildebeskrivelser. Google bruker kunstig intelligens for å identifisere objekter i bilder, men informasjonen er begrenset og består av veldig generell informasjon. Bildebeskrivelser er derfor fortsatt viktig for SEO.
  3. Kartlegg hvilke ord og fraser akkurat dine kunder søker på. Bruk innholdet på nettsiden til å svare på kundens spørsmål.
  4. Ta i bruk verktøy som Google Analytics, Google Search Console og Keyword planner.
  5. Sørg for at nettsiden er hurtig og responsiv.
  6. Hvilket domene har du? Norske sider rangerer ofte bedre med .no-domene.
  7. Gjør en aktiv jobb med å sikre interne lenker på nettsiden.
  8. Nettsider med SSL-sertifikat rangerer høyere i søkemotorene. SSL autentiserer identiteten til et nettsted, og krypterer informasjonen mellom en nettleser og webserveren. Og krypterte nettsider gir store fordeler, deriblant bedre hastighet, økt kundelojalitet og større tillit.

Våre digitale rådgivere og innholdsprodusenter jobber hver eneste dag med å optimalisere innhold for søkemotorene. Ta kontakt her for å komme i gang med SEO-analysen. Vil du lære mer SEO? Da anbefaler vi å lese mer om hvordan du kan klatre til topps i Google.

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk