Nå må alle som bruker Google Analytics bytte til ny versjon. Slik setter du opp Google Analytics 4

Google Analytics 3, også kjent som Universal Analytics, vil slutte å fungere 1. juli 2023. Her er en guide for å sette opp Google Analytics 4.

Google Analytics har vært i hardt vær i det siste, etter at flere ferske vedtak fra europeiske datatilsyn har konkludert med at bruken av analyseverktøyet kan være i strid med den europeiske personvernlovgivning GDPR.

Nå varsler Google at alle som bruker Google Analytics 3 må bytte til Google Analytics 4 (GA4) innen 1. juli 2023.

Ifølge Google er GA4 utviklet etter GDPR, og følger en strengere standard for personvern, fordi brukere har bedre kontroll over dataene, ikke avhenger utelukkende av cookies, og heller ikke lagrer reelle IP-adresser.

Men om dette gjør at Google Analytics er i henhold til GDPR, det er for tidlig å si.
Dog, det er et steg i riktig retning.

– Alle som skal anvende GA4 må lære seg å forstå løsningen, hva slags data som samles inn og hvordan det skal utnyttes

Espen Skogheim, senior rådgiver i Iteo

Google Analytics 4 – en ny tilnærming til datainnsamling

Hva vil egentlig overgangen til Google Analytics 4 bety for bedrifter som i dag bruker Google Analytics 3?

Når Google sier at Google Analytics 3 (GA3) avsluttes, betyr det at det ikke lagres nye treff i løsningen. Det vil si at løsningen vil slutte å telle sidevisninger. Datapunktet vil rett og slett utgå, som igjen betyr at andre datapunkt som for eksempel bounce-rate, tid på siden og antall sider per økt ikke vil gi noen mening.

I tillegg vil du miste tilgangen til historiske data.

Google Analytics 4 (GA4) har en helt annen tilnærming til datainnsamling og bygger på andre premisser, som betyr at dataene som samles inn i GA4 ikke er kompatible med data du allerede samler inn i GA3.

Tidligere har sidevisninger vært kjernen i løsningen. Nå er det «Hendelser» (Events) og «Engasjement» (Engagement) som er de grunnleggende prinsippene. Løsningen vil registrere alle hendelser brukeren fullfører på nettstedet, fremfor å kun lagre nye sidevisninger.

Kunstig intelligens vil forutsi ny innsikt

En annen fundamental endring er at GA4 benytter seg av kunstig intelligens i større grad enn før. Det betyr at du for eksempel blir gjort oppmerksom på tydelige trender i dataene, og dataene vil være mindre fragmentert enn tidligere. Den settes nemlig i sammenheng på tvers av plattformer, som nettsted og app. Hele livssyklusen til brukeren fanges bedre opp med kryssplattform engasjement, fra første interaksjon til konvertering.

Google skriver i et blogginnlegg at dette gjør det mulig for deg å kunne forutse innsikt, tilpasse aktivitetene og styrke kundereisen. Det kan sikre at du gjør bedre investeringer i markedsføringen og igjen kan øke avkastningen.

Med andre ord, GA4 er et nytt verktøy for sporing og måling, ikke bare en ny oppgradert versjon av GA3. Den nye løsningen har fleksibiliteten til å måle mange forskjellige typer data på tvers av plattformer. Løsningen skal kunne levere en sterkere analyseopplevelse og sette data mer i sammenheng.

– Selv om det kan virke ressurskrevende og vanskelig å bruke, er det klart at GA4 er fremtiden til Analytics, og du bør være forberedt på det-

Espen Skogheim, senior rådgiver i Iteo

Google Analytics 4 er ikke automatisk det beste alternativet

Det at du nå faktisk velge noe annet, gjør at det kan være verdt å vurdere om du faktisk trenger Google Analytics. Det finnes mange gode alternativer.

Overgangen til GA4 er ikke kostbar, rent teknisk. Men det vil være behov for en omstilling og kompetanseheving, som igjen krever investering i form av tid og menneskelige ressurser. Alle som skal anvende GA4 må lære seg å forstå løsningen, hva slags data som samles inn og hvordan det skal utnyttes.

Ved å bytte til en annen løsning, kan det hende du mister noen av fordelene du får ved å utveksle data med Google. Deriblant tilknytning til Google Ads. Men ønsker du først og fremst en løsning som lagrer datapunkter som sidevisninger, finnes det en rekke løsninger som garanterer lagring innenfor EU/EØS-området og hvor GDPR-reglene overholdes i større grad.

Les også: Google Analytics kan være ulovlig – hva nå?

Bør du bruke Google Analytics 4?

Kort sagt, ja, du bør sette opp et Google Analytics 4. Må du faktisk bruke det? Nei, du trenger ikke hvis du ikke vil. Så lenge du har den satt opp og samler inn data, er du forberedt på alle oppdateringer eller nye funksjoner som Google lanserer.

Selv om det kan virke ressurskrevende og vanskelig å bruke, er det klart at GA4 er fremtiden til Analytics, og du bør være forberedt på det.

Slik setter du opp Google Analytics 4 på under 5 minutter

Før du starter er det viktig at du beholder din eksisterende Google Analytics-konto. På den måten kan du alltid gå tilbake og se på historisk data. Google anbefaler at du også fortsetter å samle inn data på Google Analytics 3, da du sannsynligvis er avhengig av flere funksjoner og rapporter.

Prosessen som er beskrevet under er for deg som allerede har GA3 og ønsker å sette opp GA4 i tillegg under samme konto.

Før du starter, sørg for at du er oppført som kontoeier.
Prosessen krever implementering av GA4 på nettsiden. Enten via Google Tag Manager eller via et script ved å følge en manuell implementeringsprosess i CMS.

1. Logg inn i Google Analytics, start med å klikke på tannhjulikonet nederst til venstre. På property-nivå (område) velger du GA4 Setup Assistant.

Klikk deretter på Get started.

2. Når du har godtatt vilkårene, vil GA4-området bli opprettet. Klikk på «See your GA4 Property».

3. Nå kan du starte innsamling av data til GA4-strømmene.

Først må vi hente ut ID-en til det nye området. Følg prosessen under ved å klikke på pilene.

Kopier ID-en under Measurement ID.

 

4. Benytter du Google Tag Manager, må du sette opp en ny Tag, Google Analytics: GA4 Configuration

Velg Triggering All Pages. Lim inn Measurement ID som vist over.

 

Benytter du derimot ikke Google Tag Manager, må du velge å implementere gjennom Global site tag (gtag.js).

Gå tilbake til punkt 3 der du kopierte Measurement ID ved å klikke på Setup Assistant under innstillinger.

Deretter Tag installation igjen.

Velg samme data «stream» som du gjorde under punkt 3.

Scroll ned fra der du ser Measurement ID, velg Global site tag (gtag.js) og følg videre instrukser.

Bra jobba! Da har du lært å sette opp GA4.
Du er nå klar til at Google skrur av datainnsamling i GA3 1. juli 2023.

I praksis vil det si at du nå har både GA3 og GA4 enkelt tilgjengelig under samme Google Analytics-konto. Du kan fjerne GA3-taggen på nettstedet på fra 1. juli 2023 og kun forholde deg til GA4.

GA3-området ligger likevel tilgjengelig i kontoen på eget område med historisk data.

Les også: Vi hjelper deg med å bytte ut Google Analytics

Ønsker du hjelp til å bytte ut Google Analytics? Book et møte direkte med vår leder for Digital, Espen Skogheim.


Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk