Har du tillatelse til å sende e-post til alle kontaktene du har i CRM- eller mailløsningen din? Når GDPR trer i kraft 25. mai 2018 kan du kun sende ut nyhetsbrev, tilbud eller annen markedsføring til personer som har gitt sitt samtykke til å motta denne typen informasjon fra selskapet ditt. Men hva skjer når alle bedrifter frem til mai skal sende ut en forespørsel om å fortsatt få lov til å sende reklame? Det blir kaos, og kunden går lei.
Om du ønsker tillatelse til å fortsette markedsføring til personer du har i databasen din, bør du hive deg rundt allerede nå.
Om du ønsker tillatelse til å fortsette markedsføring til personer du har i databasen din, bør du hive deg rundt allerede nå.
Sett deg i kundens sted. Innen kalenderen viser 1. juli vil alle bedrifter som har lagret informasjon om deg sende ut en e-post der de ber deg om samtykke til å fortsatt bruke disse dataene i markedsføringsøyemed. Selv abonnerer jeg på flere hundre nyhetsbrev. Når alle disse bedriftene skal sende meg en mail om å be om tillatelse til å fortsette vil det bli mye mail og mange bekreftelser. Jeg vil tippe at du, som meg, vil gå lei relativt raskt.
Du kan miste store deler av listen din om du ikke er rask
Men hva med din bedrift? Vil du være en av dem som kommer sent til festen, når invitasjonen ble sendt ut måneder i forveien? Sjansen for at kunden allerede har besvart et utall e-poster og nå flytter GDPR-spørsmål rett til søppelkassen vil nok øke jo nærmere 1. juli vi kommer.
Vår klare anbefaling er derfor at du, så raskt som mulig, sender ut en e-post der du ber om samtykke til å fortsette en markedsføringsdialog med kunden.
Før du gjør dette må du ha systemene på plass. Systemene skal sikre at du kan etterleve GDPR-reglene knyttet til lagring og sikkerhet, og at du skal kunne bevise innhentet samtykke. Personen skal også ha mulighet til å rette informasjonen, be om å bli slettet fra databasen din og trekke tilbake samtykke dersom han eller hun ønsker det. Vil du vite mer om hva som kreves for å få samtykke bør du lese vår bloggpost Hvordan du får samtykke.
GDPR for B2B markedsførere
Har du ikke samtykke må persondataene slettes
Dersom du ikke har innhentet samtykke fra personene i databasen din innen 1. juli 2018 må dataene slettes. Du kan ikke markedsføre bedriftens produkter og tjenester mot disse, heller ikke sende e-post for å be om samtykke etter denne datoen. Du har derfor bare tiden og veien, og vi anbefaler deg å være tidlig ute. Da har du større sjanse for å få tillatelsen du ønsker.