Den gemene hop er nemlig glade i emojier. Og det skal de da vitterlig fÄ lov til Ä vÊre.
Som ung, lovende og nyfrelst samfunnsviter opptatt av sprÄkets makt, var jeg sterk motstander av Ä bruke emojier i tekstmeldinger og personlig kommunikasjon. Jeg var fast overbevist om at formidlingen burde utformes pÄ en slik mÄte at den med rette kunne stÄ for seg selv, i stedet for Ä underbygges med en rekke tegn som i og for seg kun gjentok det skrevne ord.
Den dag i dag gÄr Þynene fortsatt i kryss av meldinger hvis innhold kronisk blir komplementert av symboler som kun repeterer siste skrevne poeng:
«Hei! Jeg fant en kul brannbil i gĂ„r đ, og kompis har jo snart bursdag. đ Skal vi spleise pĂ„ den i gave? đ Mini har forresten fĂ„tt feber đ€, sĂ„ vi fĂ„r utsette Ă„ ses, vil jo ikke smitte dere đ·. HĂ„per det blir snart!đ€Â»
Hvor mange av de emojiene var her nÞdvendige for Ä forstÄ innhold og budskap?
Ikke en eneste en.
Flere studier har pekt pÄ at bruk av emojier pÄ plattformer som Facebook, X og Instagram kan Þke engasjementet, inkludert antall likes, kommentarer og delinger.
Pass dykk, emotikonane kjem
Jeg skal likevel ikke sette meg helt opp pÄ den hÞye hest. Tvert imot mÄ jeg innrÞmme at ogsÄ jeg har latt meg villede (eller veilede, alt ettersom) av emojienes verden.
For vi mennesker er ikke sÄ kompliserte som vi kanskje liker Ä tro. Vi er flokkdyr, alle som en. Fremfor Ä vÊre den tilsynelatende sure i gruppa (for man er jo sur nÄr man ikke legger pÄ en smiley, mÄ vite), slenger dermed ogsÄ jeg pÄ et fjes, en tommel opp eller et hjerte (men ikke brannbiler. Takke meg til, de fÄr klare Ä stÄ for seg selv).
Det ble den klare strategien etter min bedre halvdels bryllupstale, hvor han applauderte denne selvutnevnte, ikonfrie formidleregenskapen min, men der responsen i deler av forsamlingen var spredt, nervĂžs latter.
Den gemene hop er nemlig glade i emojier. Og det skal de da vitterlig fÄ lov til Ä vÊre.
Faktisk viste Adobes Global Trend Report fra 2021 at rundt 90 prosent bruker emojier jevnlig i privat kommunikasjon for Ä uttrykke seg selv og fÞlelsene sine, og styrke relasjonelle bÄnd.
Hva da med kommunikasjon pÄ jobb, som i e-poster?
OgsÄ her mÄ jeg pent tre ned fra nevnte hÞye hest. Om en kunde eller samarbeidspartner legger til en smiley i en e-post, er jeg ikke sen med Ä svare med samme mynt. Eller ikon, da.
Engasjement pÄ sosiale medier
Flere studier har pekt pÄ at bruk av emojier pÄ plattformer som Facebook, X og Instagram kan Þke engasjementet, inkludert antall likes, kommentarer og delinger. Med emojier som uttrykker en mer personlig og vennlig tone, kan merkevaren fremstÄ som mer tiltalende og relaterbar for publikum.
En studie fra Socialbakers viste for eksempel at innlegg med emojier genererte hÞyere engasjement, spesielt pÄ Instagram, men ogsÄ pÄ tvers av sosiale kanaler, enn innlegg uten emojier.
Det taler for at bruk av emojier i sosiale kanaler kan bidra til Ă„ bygge merkevarekjennskap.
BÄde i B2C- og B2B-markedsfÞring, hvor beslutningsprosessene i sistnevnte gjerne bÄde er rasjonelle og komplekse, er det mennesker som tar beslutningene.
Effekt pÄ merkevareoppfatning
Emojier kan ogsÄ bidra til Ä bygge en positiv oppfatning av merkevaren. Forskning tyder pÄ at nÄr merkevarer bruker emojier riktig, kan de oppfattes som mer moderne og oppmerksomme pÄ kunders fÞlelser.
BÄde i B2C- og B2B-markedsfÞring, hvor beslutningsprosessene i sistnevnte gjerne bÄde er rasjonelle og komplekse, er det mennesker som tar beslutningene. Som Imaad Ahmed i WARC Advisory poengterer: mennesker pÄvirkes av fÞlelser.
Flere av Adobes rapporter om hvordan emojier pÄvirker kommunikasjon og merkevareoppfatning viser at mennesker forbinder emojier med autentisitet, noe som kan ha positiv effekt i merkevarekommunikasjon. Nevnte rapport fra 2021 viste for eksempel at 43 prosent av globale emoji-brukere har stÞrre sannsynlighet for Ä kjÞpe produkter som er markedsfÞrt med emojier.
Litt krydring med en emoji eller to kan altsÄ gjÞre markedsfÞringen hakket mer ekte. Kanskje ikke sÄ rart, siden de fleste av oss strÞr om oss med emojier pÄ privaten?
Kan forbedre mottakerens respons
Emojier appellerer gjerne ubevisst til forbrukerens fÞlelser, og kan hjelpe mottakerne med Ä tolke budskapet pÄ en mer emosjonell mÄte. Studier viser at bruk av emosjonelle uttrykk ved hjelp av emojier bÄde kan pÄvirke hvordan meldingen tolkes, og forbedre mottakerens respons.
For eksempel viste en forskningsartikkel at emojier kan forbedre fĂžlelsen av sosial tilstedevĂŠrelse i digitale medier, som igjen kan Ăžke mottakerens positive respons til budskapet.
E-postmarkedsfĂžring
E-postmarkedsfĂžring, eller nyhetsbrev, er fortsatt en mye brukt og ofte effektiv markedsfĂžringsstrategi.
Men visste du at emojier i e-postemnefeltet kan Ăžke Ă„pningsraten?
Det skriver Campaignmonitor, som henviser til en undersÞkelse fra Experian. Imidlertid pÄvirkes Äpningsraten av segment og mÄlgruppe. HÞyere Äpningsrate gjelder ifÞlge undersÞkelsen spesielt for B2C-bransjer som detaljhandel og underholdning, hvor e-postemnefelt med emojier hadde 56 prosent hÞyere Äpningsrate enn emnefeltene uten emojier.
Emojier kan, ved Ă„ vĂŠre oppsiktsvekkende og skape oppmerksomhet, likefullt bidra til Ă„ gjĂžre beslutningstaking enklere â enten det er i avsenders favĂžr eller disfavĂžr.
Alt med mÄte
En svÞmmetur i undersÞkelser og forskning viser altsÄ at emojier faktisk kan Þke engasjement og positiv merkevareoppfatning, spesielt pÄ sosiale medier og i e-postmarkedsfÞring.
Selv mÄtte jeg bli nÊrmere 40 enn 30 for Ä kaste om meg med hjerter, foldede hender (eller er det high-five?) og glisende fjes med svetteperle-emojier, men jeg har i alle fall delvis fÞyet meg til rekken. For selv om emojier er pÄvist Ä kunne vÊre et effektivt verktÞy i markedsfÞring, avhenger selvsagt bruken av bÄde kultur, kontekst, mÄlgruppe og mengde.
Spesielt i B2B-markedsfÞring bÞr bruk ta hensyn til bÄde merkevarens karakter og kjente assosiasjoner, og ikke minst mÄlgrupper og kanalene disse befinner seg i.
Det gjelder Ă„ finne balansen. (âïž)