Rustet for effektiv nordisk markedsføring med HubSpot

Prosjekt Innføring av Hubspot
Kunde BMI Group

Med HubSpot får BMI bedre evne til å drive effektiv markedsføring i Norden.

Icopal, Zanda og Monier er en del av det globale konsernet BMI Group. I over hundre år har virksomheten utviklet takprodukter tilpasset et værhardt, nordisk klima. Med mål om å skape bedre kundeopplevelser, oppstod det i 2021 et ønske om å jobbe smartere og mer samkjørt på tvers av land og avdelinger.

– Vi behøvde mer dokumentasjon på arbeidet vi gjør innen markedsføring og salg. Tidligere samlet vi inn leads via skjemaer på nettsiden, uten et underliggende marketing automation-verktøy. Det gagnet verken virksomheten eller kunden. Vi måtte ha et profesjonelt verktøy, som også sikrer at alt går riktig for seg hva gjelder GDPR, sier Berit Lunke, Nordic Digital Manager i BMI Norge.

I BMI Group hadde både Finland og Italia tatt i bruk CRM-systemet HubSpot. I 2021 landet valget på det samme også for Norge.

– I motsetning til andre og mer kompliserte marketing automation-verktøy jeg tidligere har hatt erfaring med, fremsto HubSpot som svært intuitivt. Dette var viktig for oss i valget av nytt verktøy.

HubSpot i hele Norden

Takspesialisten har lenge samarbeidet med Iteo, som stod for implementeringen.

Med Iteo som gullpartnere av Hubspot var det nyttig for oss med deres ekspertise da vi implementerte Hubspot. Samarbeidet med Iteo gikk sømløst og ga oss en veldig positiv start med Hubspot, sier hun.

Selv om Iteo gjorde oppsettet for BMIs første HubSpot-kampanje, tok det ikke lange tiden før BMI- teamet var selvdrevne.

I motsetning til andre og mer kompliserte marketing automation-verktøy jeg tidligere har hatt erfaring med, fremsto HubSpot som svært intuitivt. Dette var viktig for oss i valget av nytt verktøy.

Berit Lunke.

– Det var veldig god hjelp å få fra rådgiverne våre om det oppstod utfordringer, og om vi har lyst å lære mer, er det også veldig gode opplæringsmuligheter i HubSpot Academy, sier Lunke.

Med HubSpot godt rotfestet i både Norge og Finland, ønsket BMI å etablere markedsføringsverktøyet i alle de nordiske landene.

– I 2022 hjalp Iteo dermed å sette opp HubSpot CRM Suite Pro for oss også i Danmark og Sverige. Samtidig optimaliserte de det eksisterende systemet for Norge og Finland, forklarer hun.

Monier_Nortegl_naturell_ullevaalhagaby24

Effektivt med inbound marketing

Lunke forteller at den daglige bruken av HubSpot i stor grad dreier seg om leads, både i form av privatpersoner og bedrifter.

– Vi jobber mye med nyhetsbrev og kampanjer, hvor målet kan være at målgruppen skal laste ned en e-bok eller melde seg på et webinar.

Med HubSpot integrert i hverdagen ser hun flere viktige fordeler.

– Med god opplæring i bunn har vi fint klart å sette opp arbeidsflyter og kampanjer selv, noe som selvsagt gjør at vi kan bruke markedsbudsjettene mer fornuftig.

De opplever jevnlig at kampanjene bringer med seg spennende nye kundemuligheter.

– Vi har fått gode råd fra Iteo på kampanjeutførelse, og ser stadig at det fungerer. Med HubSpot har inbound marketing blitt svært effektivt, og ikke minst moro.

Stor suksess med segmentering

Fremover ønsker Lunke å ha enda større fokus på segmentering. Hun trekker frem et eksempel på en av BMIs kampanjesuksesser i Danmark, hvor målgruppen bestod av arkitekter og rådgivende byggingeniører. BMI lanserte i dette tilfellet et nytt produkt, i kombinasjon med webinar og e-bok om nye regler i byggebransjen.

– Vi var spente på resultatene av en så segmentert og smal kampanje, men det ble full klaff med langt flere leads enn forventet. Her samler vi fortsatt leads, selv etter at kampanjeperioden er over. Jeg ser frem til å bruke HubSpot til flere slike typer kampanjer på tvers av de nordiske landene, sier hun.

Lunke forteller at et godt byråsamarbeid har sørget for en smidig overgang til det nye CRM-systemet.

– På en logisk og pedagogisk måte fikk vi grundig opplæring, som gjorde det trygt og enkelt for oss å forstå HubSpot. Ettersom Iteo satte opp maler for oss til ulike formål, er det lett å lage ulike nyhetsbrev og landingssider. Ikke minst er det enkelt å gjøre de tilpasningene vi ønsker. Systemet er helt klart et viktig markedsføringsverktøy for oss, avslutter Lunke.

Lurer du på om HubSpot kan være riktig for din virksomhet? Les mer om Iteos HubSpot-tjeneste her.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk