Inbound marketing

Du må ikke ha et millionbudsjett for å lykkes med inbound marketing. Nøkkelen til suksess er å komme under huden på målgruppen din med godt innhold, forretningsforståelse og smart distribusjon.

Espen Skogheim og artikkel ABM med LinkedIn

Med inbound-metoden sikrer du at innholdet du produserer treffer en målgruppe som allerede er interessert i det du har å tilby.

Inbound marketing handler om å dele verdifullt innhold på rett sted til de riktige menneskene. Med inbound-metoden sikrer du at innholdet du produserer treffer en målgruppe som allerede er interessert i det du har å tilby. Inbound marketing handler om å indirekte svare på spørsmål gjennom hele kundereisen, uten å stikke hodet frem før kunden er klar. Målet er at kundene opplever innholdet ditt som så godt og relevant at de oppsøker nettsiden din på egenhånd, får en økt interesse for dine produkter og tjenester, og til slutt bestemmer seg for å kjøpe et produkt eller en tjeneste av deg.

Hvordan lykkes med inbound marketing?

Vi mener inbound marketing er summen av det å skrive godt og ha en forretningsforståelse for det man skriver om. Du må med andre ord kjenne kunden din svært godt for å lykkes.

For å bli kjent med kunden din bør du utarbeide såkalte personas. Personas kan defineres som en dybdeprofil av bedriften din sine typiske kunder. Hva er deres mål, utfordringer og innvendinger mot ulike varer og tjenester? Ved å jobbe grundig med personas slipper du å markedsføre i blinde – for det finnes ingen gyllen mal på innhold som treffer alle.

Hva inbound marketing kan hjelpe deg med:

1. Måle effekten av markedsføringen

Det er lite gøy å svi av store summer på markedsføring uten tydelige resultater. Inbound marketing gjør det enklere å måle effekten av markedsføringen. Du vil kunne se hvilke markedsføringstiltak som fungerer og ikke fungerer, og du vil få en oversikt over hva en lead og en ny kunde koster din bedrift.

2. Generere flere og mer kvalifiserte leads

Med skreddersydd innhold og smart distribusjon vil antall leads øke på sikt. Du slipper å bruke ressurser på mennesker som ikke er interessert i det du vil formidle.

3. Unngå unødvendig cold calling

Inbound marketing handler om å produsere og tilpasse innhold til hvert ledd i kjøpstrakten. Det gjør at selgere kan ringe kjøpeklare leads som allerede er interessert i det din bedrift har å tilby.

Er inbound marketing det samme som innholdsmarkedsføring?

Begrepene inbound marketing og innholdmarkedsføring hører tett sammen, men det er ikke det samme. Inbound marketing er en strategi innen markedsføring som handler om hele prosessen bak å gjøre besøkende på nettsiden om til betalende kunder. Innholdsmarkedsføring er en teknikk innen markedsføring som handler om å planlegge, skape og spre relevant og verdifullt innhold. Relevant innhold står svært sentralt i inbound-metoden – for uten innholdet er det ikke mulig å gjennomføre et vellykket inbound-løp.

Slik fungerer inbound-metoden

Det finnes fire grunnleggende trinn i inbound-metoden. Disse trinnene handler om å tiltrekke, konvertere, selge og begeistre.

Tiltrekke

Inbound-metoden har som mål å tiltrekke potensielle og interesserte kunder til din nettside ved hjelp av godt innhold. I stedet for å være den som roper høyest, kan du være den som kommuniserer smartest.

Du kommuniserer smart ved å være synlig der kundene dine er. I dag starter de fleste kjøpsprosesser via sosiale medier eller søkemotorer som Google. Der må du både være synlig, vekke nysgjerrighet og vinne tillit. Det kan du gjøre på flere måter:

1.     Innholdsproduksjon

Godt innhold er gull verdt. Eksempler på innhold er blogginnlegg, fagartikler eller video som trekker interesserte mennesker inn på nettsiden din. Usikker på hva som er godt innhold for dine kunder? Ta en prat med selgerne dine! Vi kan nesten garantere at de har en liste med spørsmål de må svare på flere ganger i uken. Svarene på disse spørsmålene kan gjøres om til en informativ tekst eller et videoinnlegg. Hvordan du kan skape godt innhold kan du lese mer om her.

2.     Sosiale medier

Vis deg frem på plattformene der kundene dine er. På sosiale medier som Facebook, Instagram eller LinkedIn kan du bygge relasjoner til idealkundene dine, og spre godt innhold fra nettsiden din. Mer om sosiale medier kan du lese her.

3.     Søkermotoroptimalisering (SEO)

Hvor ofte begynner du jakten på et nytt produkt eller en tjeneste på Google? Ganske ofte, antar vi? Sjansen er stor for at også dine kunder begynner kundereisen sin nettopp her. Organisk synlighet i søkemotorer er derfor viktig for å tiltrekke seg kunder. Her kan du lese mer om hvorfor SEO er nyttig for din bedrift.

Konvertere

Neste steg i inbound-metoden er å konvertere personene som besøker nettsiden din til leads. Det gjøres ved å huke tak i e-postadressen deres – den mest verdifulle valutaen for en markedsfører. For å få tak i denne valutaen kan man benytte seg av et skjema, call-to-action (CTA), landingsider, eller en kombinasjon av disse.

De fleste gir derimot ikke opp kontaktinformasjonen sin gratis. Det vil si at din bedrift må gi den besøkende noe av verdi i bytte, som for eksempel en gratis e-bok, et whitepaper eller et videokurs. Nøkkelen? Informasjonen må oppleves både interessant og verdifull.

Selge

Målet med leads er å gjøre dem om til betalende kunder. Som markedsfører er det din jobb å gjøre leads tilnærmet salgsklare i det øyeblikket salgsavdelingen tar kontakt med dem. Dette kalles «lead nurturing», og gjøres for eksempel ved å legge opp et automatisk e-postløp som kunden mottar etter å ha lastet ned innhold fra nettsiden din. Jo mer nyttige tips en lead får, jo mer øker tilliten, og jo mer salgsklar blir personen.

Begeistre

For å begeistre må du levere – også etter at en lead har blitt en betalende kunde. Inbound-metoden handler om å fortsette å begeistre sine nåværende kunder, slik at de sprer ordet om din virksomhet og kvaliteten du tilbyr videre til andre.

Inbound-metoden krever måling

Dersom du driver med markedsføring, vet du at å måle og evaluere resultater står helt sentralt. Såkalte SMART-mål gir deg datagrunnlaget som trengs for å vise hvor effektiv kommunikasjonen din er. Identifiser derfor KPIer i ledd der det er fornuftig, som for eksempel i spesifikke kampanjer. Når du lager en samlet rapport basert på KPIene du har identifisert, må du huske å inkludere tall både fra organisk og betalt spredning av innhold.

Kan jeg gjøre jobben selv?

Budsjett, kompetanse og tid spiller inn på om det vil være lønnsomt for bedriften din å gjennomføre inbound marketing på egenhånd eller ikke. Dere vil trenge kompetanse innenfor prosjektledelse, strategi, innholdsproduksjon, måling, automasjon og de tekniske ferdighetene som trengs for å oppnå resultater. Det vil si at det for mange vil lønne seg å outsource til et markedsføringsbyrå som har ekspertkunnskap på feltet.

Da er det viktig å velge et byrå som passer inn i bedriftens kultur og verdier. Det er også viktig å være klar over at et slikt samarbeid krever god kommunikasjon begge veier. Poenget med outsourcing er å ha en troverdig og god samarbeidspartner, der begge sider styrker hverandre.

Fem tips for å komme i gang med inbound marketing

For å oppsummere vil vi til slutt gi deg fem konkrete tips for å komme i gang med inbound marketing.

  1. Lag en inbound-strategi

Vit hvem kundene dine er, og jobb godt med dine personas. Finn ut hvor de befinner seg, hva du vil kommunisere, hvor du skal kommunisere og hvordan.

  1. Produser innhold

Innholdet må oppleves som gull for personene du vil nå.  Ved hjelp av godt innhold skaper du kvalifiserte leads, samtidig som du bygger tillit og kredibilitet for din egen virksomhet.

  1. Ha klare, definert mål

Klare og definerte mål er helt nødvendig for å oppnå et datagrunnlag som viser hva som fungerer, og hva som ikke fungerer.

  1. Skaff deg et godt marketing automation-verktøy

Vi anbefaler å bruke verktøyet HubSpot, der én funksjon er enkel måling. Hubspot samler alle aktiviteter og data fra alle ledd i prosessen på ett sted. Det vil si alt fra måling til spredning av innhold.

  1. Mål og evaluer

Du er nødt til å vite hvor mange besøkende du må ha for å konvertere leads til kunder, slik at ressursene du bruker på inbound marketing lønner seg. Det finnes ingen konkret fasit når man jobber med innhold og digital markedsføring, og det krever at du er våken og villig til å måle, evaluere og prøve ut hva som fungerer for din bedrift og dine kunder.

Relevante caser

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk