Foto av en takmontør fra BMI som monterer solceller.

Lansering som ga flere salgsmuligheter enn forventet

Prosjekt Lansering av BMIs solcellepaneler (BMI PV Premium)
Kunde BMI Norge (tidligere Icopal, Zanda og Monier)
Uttak Innholdsproduksjon, design og visuelt uttrykk, annonsering, prosjektledelse og implementering av HubSpot

Solceller er en investering som inngår i en lang kundereise. Da BMI skulle lansere egne solceller ble et tydelig visuelt uttrykk, målrettet innhold og HubSpot løsningen.

BMI er en av Norges største leverandører til tak og tette bygg, og har jobbet med Iteo i en årrekke. I en tid hvor bærekraft blir viktigere og viktigere, gledet de seg stort til å lansere sine egne solceller i 2021; BMI PV Premium.

– Etterspørselen etter solceller øker i markedet, og vi vil at produktet vårt skal være «top of mind» i prosjekter hvor taket skal produsere solenergi og samtidig fremstå stilrent og eksklusivt, sier markedsdirektør i BMI, Markus Svenberg.

Det førte til en gledelig nyhet for Iteo: Svenberg ønsket å gi roret for hele lanseringen til byrået. Det innebar prosjektledelse, visuelt uttrykk, innhold, annonsering og en plan for både lansering av produktet og langsiktig merkevarebygging. I tillegg ønsket BMI å implementere marketing automation-verktøyet HubSpot for å jobbe tydeligere med leads.

– For at jeg skal frigjøre tid i en hektisk hverdag er jeg avhengig av å ha byråer og partnere som har kontroll på kampanjene og aktivitetene vi kjøper. Iteo har tatt eierskap til lanseringen hele veien, sikrer at alt leveres i tide, og at vi som kunde holdes oppdatert hele veien.

Markus Svenberg, markedsdirektør i BMI

Foto av markedsdirektør i BMI, Markus Svenberg

– Iteo har over tid vist seg å være mer enn en leverandør, de er en samarbeidspartner vi er svært trygge på. De har tatt eierskap til lanseringen hele veien, sikrer at alt leveres i tide, og at vi som kunde holdes oppdatert hele veien, sier Svenberg.

Et visuelt innholdsunivers

Solcellene BMI PV Premium er bygningsintegrerte, som betyr at de går i ett med taksteinen og gir et estetisk pent tak som produserer fornybar energi. Et viktig poeng i kampanjen var å vise at man kan investere i solceller og samtidig få et lekkert tak. Men hvordan viser man resultatet av et produkt som ennå ikke finnes på norske hustak?

Svaret ble å tekke deler av et tak i BMIs lokaler, booke en modell og samarbeide med reklamefotograf Ove Sandersen. Sandersen er spesialist på high-end visuals for byråer og forretningskunder, der fotografi og kreativ bildebehandling skaper magi.

–  Vi er fornøyde med det visuelle uttrykket i kampanjen. Det sto til kvaliteten vi forventer, og elementene har et uttrykk vi kan bruke i lang tid fremover, sier Svenberg.

Fotojobben ble kombinert med design av brosjyre, salgspresentasjon og monteringsanvisning, tekster til internbruk og nettsiden, samt PR og annonsering.

– Hensikten med kampanjen var å skape et visuelt innholdsunivers som kan leve lenge, vise at vi har produktet tilgjengelig, og bevisstgjøre sluttkunden om produktet.

Markus Svenberg, markedsdirektør i BMI

B6-BMI-Laningssider-iPad-Pro-Mockup

Flere leads enn forventet

Målgruppene BMI ønsket å nå var forbrukere, håndverkere og arkitekter/utbyggere, og det ble designet én landingsside per målgruppe i HubSpot. Tilpassede og målrettede annonser på Facebook, Instagram, LinkedIn og Google ledet målgruppene inn til landingssiden, hvor de fant relevant informasjon og et skjema for de mest interesserte.

– En forbruker og en håndverker vil være opptatt av forskjellige ting, og en god løsning ble derfor å målrette og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper. Det har fungert godt, og vi ser gode resultater med å bruke HubSpot, sier Svenberg.

Selv om det viktigste målet for 2021 var å skape blest om det nye produktet, førte kampanjen til flere leads enn forventet. Totalt fylte 134 personer ut skjemaet på landingssiden. Av disse var 62 forbrukere, som i snitt brukte 2,7 minutter på siden. 36 håndverkere og 36 arkitekter/utbyggere tok også kontakt via landingssiden i løpet av to måneder.

B3-V2-BMI-iPhone-Mockup-by-CePixel-20-Front-2

124


personer fylte ut kontaktskjema på landingssiden

– Nå er også første salg i boks. Et borettslag ønsker vårt produkt på taket, deler Berit Lunke, som er digital markedssjef for BMI i Norden.

Hun er svært fornøyd med å lande et stort salg bare noen måneder etter at produktet ble lansert.

– Dette er et produkt det i utgangspunktet tar lang tid å bestemme seg for, så her mener jeg vi har lyktes. I tillegg har vi mange tilbud ute. Nå er neste steg å betrygge kundene våre om at dette er riktig valg, følge opp relevante leads, og bruke kundedata aktivt for å påvirke beslutninger, sier hun.

Lunke har jobbet tett med Iteo gjennom hele prosjektet, for å bli kjent med HubSpot som verktøy. Hun er spesielt fornøyd med at HubSpot sikrer at de ikke mister leads, og at det legger til rette for bedre oppfølging.

– Dette var vårt første prosjekt med HubSpot, og vi har fått god støtte til design og oppsett av Iteo. Det har vært betryggende og lærerikt, og har gjort oss i stand til å stå på egne ben, sier hun.

– Dette er et produkt det i utgangspunktet tar lang tid å bestemme seg for, så her mener jeg vi har lyktes. I tillegg har vi mange tilbud ute.

Berit Lunke, digital markedssjef for BMI i Norden

Foto av Berit Lunke, digital markedssjef for BMI i Norden

Innholdet gjenbrukes

Svenberg er i likhet med Lunke fornøyd med HubSpot, og trekker frem at BMI fikk god oppmerksomhet i markedet for budsjettet de hadde til rådighet. Han er fornøyd med tidløst innhold som svarer på målgruppens spørsmål, og en enklere kundereise.

– Dette er et godt levert prosjekt med god og tydelig prosjektledelse, kvalitetsinnhold og godt design. Det gjør at innholdet kan brukes videre, og gir meg som markedsdirektør ro og større frihet, sier han.

I dag lever kampanjemateriellet videre hos byggevarehusene og -kjedene BMI samarbeider med.

– I ettertid ser vi at vi med fordel kunne ha investert i enda mer innhold som svarer på målgruppens spørsmål. Det er et naturlig neste steg for innholdsuniverset vi har skapt i år, avslutter Svenberg.

Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med dine kampanjer og kreative konsepter? I Iteo får du hjelp fra idé til konvertering. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk