Fra strategi til kommunikasjonsmål

- Alle kommunikasjonstiltak og kampanjer skal støtte virksomhetsstrategien. Uten smart målsetting, måling og evaluering kan ikke kommunikatørene vite om de skaper verdi for virksomheten, sier strategi- og målingsekspert Svein Inge Leirgulen.

Nærbilde av gult målebånd som ligger kveilet på et bord.

Ifølge Kommunikasjonsforeningens undersøkelse om måling er det overraskende mange som sjelden eller aldri måler selv de enkleste tallene, som medieklipp og nettbruk (1 av 10). Omtrent halvparten måler sjelden eller aldri budskapsforståelse, holdningsendring eller adferdsendring. Kun 11 prosent måler virkning på strategiske mål, mens to av fem sjelden eller aldri gjør det.

– Ressursmangel er den mest fremtredende «unnskyldningen», men heldigvis er 4 av 5 positive til å måle resultater av kommunikasjonsaktiviteter, så det er bare å sette i gang, sier han.

Svein Inge Leirgulen sitter foran et bord og smiler til kameraet.

Svein Inge Leirgulen snakker om måling under frokostmøtet «Strategisk måling og evaluering av kommunikasjon».

Svein Inge Leirgulen har jobbet med PR siden tidlig på 90-tallet, og sittet på alle sider av bordet. Sitatmaskinen fra Nordfjord har holdt strategi og målingskurs for Kommunikasjonsforeningen i en årrekke, og 27. november står han på scenen under frokostmøtet «Strategisk måling og evaluering av kommunikasjon». Møtet arrangeres i forbindelse med Measurement Month, som er et globalt arrangement i regi av den internasjonale foreningen for måling og evaluering av kommunikasjon (AMEC).

Fra det operasjonelle til det strategiske

I likhet med AMEC-medlem Jesper Andersen, som også er å se på frokostmøtet, er han opptatt av at virksomhetens strategiske mål er ledestjernen for alle aktiviteter, inkludert kommunikasjon.

– For at målingen skal gi verdi, må kommunikasjon kunne levere tall og innsikt som viser at avdelingen leverer på forretningsstrategi. Et vanlig problem er at vårt fagfelt måler lite og samhandler lite med andre. God måling og evaluering er en kollektiv øvelse i å ta profesjonen fra det operasjonelle til det strategiske nivået. For å fortjene plassen i toppledelsen, må kommunikasjonsfunksjonen kunne peke på et bidrag i arbeidet med å oppfylle visjonen og levere på strategien, sier Leirgulen.

Les også: God måling skaper muligheter.

Mål det som kan måles

Hvis virksomheten ikke allerede er godt i gang med måling, har man et glimrende utgangspunkt for nullpunktsanalysen. Til det praktiske arbeidet har Svein Inge følgende råd.

– Målene må være SMARTe. Det vil si Spesifikke, Målbare, Oppnåelige (Attainable), Relevante, med Tidsramme. De må være knyttet til forretningsstrategien, og bevisst brukes for å gi effekt til organisasjonen. Når administrerende direktør føler eierskap til kommunikasjonsstrategien, med tilhørende mål og målinger, så vil det si at man får et felles språk å rapportere på. Med tillit i toppledelsen får kommunikasjonsansvarlig dessuten en morsommere jobb, sier han.

Vi har fått enorm respons på frokostmøtet, og alle plasser er nå fylt opp. Om du ønsker å komme i kontakt med noen av foredragsholderne er det bare å ta kontakt med oss. Vi tar også gjerne en prat om kommunikasjonen i din virksomhet over en kopp kaffe.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *