Hva er en digital markedsstrategi?

Hva er egentlig en digital markedsstrategi? Og hvilke muligheter og type strategier finnes? I vår serie om digitale markedsstrategier skal vi fortsette å gi deg svaret på akkurat dette.

Utrykket digital strategi, eller digital markedsstrategi, brukes ofte når man snakker om planer for fremtiden. Eller når det snakkes om å endre seg til den digitale tidsalderen vi lever i.  Mange vil nok kunne diskutere om man i det hele tatt kan lage strategier i dag uten at det tas høyde for digitale kanaler eller hjelpemidler, da det meste av kommunikasjon, research og kjøp har flere digitale elementer i seg.

Hva er egentlig en digital markedsstrategi?

Noen forstår hva en digital strategi er, andre ikke. En digital strategi bør, mye på samme måte som en vanlig markedsførings- eller virksomhetsstrategi, spesifisere visjonen for bruk av digitale kanaler eller verktøy, hvilke mål man har, for deretter å spesifisere mulighetene og selvsagt hvilke aktiviteter man ønsker å gjøre. Det kan være smart å reflektere over hva en digital strategi skal bety for din bedrift.  Både hva den skal inneholde og hvordan den skal lages og gjennomføres. Det som er viktig å avgjøre er om det kun er en plan for mer effektiv markedskommunikasjon ved hjelp av digitale kanaler og verktøy du ønsker, eller om den skal være bredere og også omhandle nye digitale forretnings- og inntjeningsmodeller.

Strategier havner ofte i en skuff etter de er laget. En strategi bør derfor være et levende dokument.

Se mulighetene i de ulike digitale kanalene

Internett og digitale kanaler bør ikke sees på som ”kun en annen kanal til markedet”. Det er heller ikke særlig smart å tenke at ”våre kunder handler ikke på internett”. De digitale kanalene gir mange muligheter, blant annet til å tilpasse budskap etter hvor kunden din er i kjøpsprosessen. Vår anbefaling er at din digitale strategi handler om mer enn bare digital kommunikasjon og hvordan du skal snakke til kundene i ulike sosiale medier. Kun med bruk av blant annet innsikt, analyse av data og kjennskap til kundereisen får du full uttelling av de digitale kanalene og verktøyene.

Ulike typer digitale markedsstrategier

Strategier havner ofte i en skuff etter de er laget. En strategi bør derfor være et levende dokument. Skal det leve må det også kommuniseres internt i virksomheten. Ved å kommunisere og ha den som et levende verktøy vil man lettere få et tydelig fokus internt i organisasjonen, og man vil lettere se resultatene.  Definer hvilke kontaktpunkter dine kunder er innom og hvilke kanaler som skal være en del av din virksomhets digitale strategi. Dette vil være med på å definere hvilken type digital strategi som skal utvikles for din virksomhet.

Under lister vi opp de tre vanligste strategiene. Avhengig av type organisasjon du sitter i, og hvilken terminologi dere opererer med, kan du kalle strategien noe annet.

  • Digital strategi, digital virksomhet eller eBusiness-strategi innebærer at man bruker digital teknologi og digitale kanaler for å støtte mål i hele organisasjonen. Dette kan være å utforske nye forretningsmodeller eller varierende elementer av markedsmiksen som produkt, pris og distribusjon.
  • Multichannel, omnichannel markedsføring eller Ecommerce-strategi. Dette er en bredere strategi typisk for detaljhandel eller transaksjonsselskaper som integrerer web og mobile salgskanaler med salg og distribusjon gjennom fysiske butikker, katalog eller telefonsalg. Også her ser man på ulike alternativer rundt de forskjellige kanalene, kontaktpunkt og produkter.
  • Digital markedsføring eller E-markedsførings-strategi. Dette er vanligvis en strategi for markedskommunikasjon med fokus på å få virksomheten til å vokse gjennom forbedret digital kommunikasjon på tvers av de ulike kontaktpunktene kunden er innom. Dette er integrert med kundereisen på tvers av kontaktpunkt som nettside, mobilmarkedsføring og digital kommunikasjon i kanaler for å konvertere kunder og beholde dem.

Hvilken type som er best for deg og din virksomhet handler mest om hvilken organisasjon dere er og hvor moden den er. Ta gjerne kontakt om du ønsker bistand eller noen råd på veien.

Dette innlegget er nr to i rekken av innlegg om digitale strategier. Du kan også lese mer i våre andre innlegg om digital strategi her:

10 grunner til at du trenger en digital strategi

Slik lager du en digital strategi

Hva skal en digital strategi inneholde?

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk