En digital strategi har mange likheter med hoveddelene til en tradisjonell markedsstrategi, men er fokusert på de kanalene og virkemidlene som er digitale. I vår serie har vi nå kommet til vårt siste innlegg: Hva skal den digitale strategien inneholde?
Skal du skape resultater og få noe ut av din virksomhets digitale tilstedeværelse er en bevisst tilnærming til de digitale kanalene ofte nøkkelen til suksess.
Om du og din virksomhet skal utforme en digital strategi bør dere svare på en del spørsmål i forhold til hva strategien skal inneholde. Klarer du å gi svarene på de følgende spørsmålene, er du langt på vei til en god digital strategi.
Har du ikke lest de andre bloggpostene våre i denne serien, anbefaler vi deg å gå tilbake til dem først:
10 grunner til at du trenger en digital strategi
Hva er en digital strategi?
Slik lager du en digital strategi.
Innholdet i en digital strategi
Svar på disse spørsmålene om hva den digitale strategien skal inneholde:
- Hvordan kan vi bruke digitale kanaler for å få vår virksomhet til å vokse?
- Hvordan bruker vi digitale kanaler for å tilføre verdi til vår merkevare?
- Hvordan sikrer vi at aktivitetene vi gjør i de digitale kanalene er i tråd med våre forretningsmål?
- Hvilke målgrupper er det vi retter oss mot? Hvem er de prioriterte målgruppene?
- Hva er vårt digitale verdibudskap til disse målgruppene? Se «10 grunner til at du trenger en digital strategi» for hva vi mener med verdibudskap.
- Hvilke digitale plattformer er best på å levere dette verdibudskapet?
- Hvordan kan vi best integrere kanalene?
- Hvordan oppnår vi våre mål gjennom å ta i bruk ansatte, partnere og eksterne nettsteder?
- Hvordan oppnår vi salgsvekst gjennom kundelivssyklus-strategier?
- Hvordan når vi vårt publikum – hvilke kanaler prioriterer vi?
- Hvordan engasjerer vi vårt publikum til å delta og konvertere?
- Hvordan får vi vårt publikum til å engasjere seg over tid gjennom hele livssyklusen?
- Hvordan bemanner, strukturerer og operasjonaliserer vi den digitale markedskommunikasjonen som en del av en endringsprosess internt i virksomheten?
Vi håper vår serie om digitale strategier har gitt deg bedre innsikt i hva det er, og hva det innebærer. Skal du skape resultater og få noe ut av din virksomhets digitale tilstedeværelse er en bevisst tilnærming til de digitale kanalene ofte nøkkelen til suksess.