Hva er et webinar – og hvordan kommer du i gang?

Webinarer er blitt en viktig del av mange bedrifters strategi. Men hvordan lykkes du?

Å delta på fysiske seminarer er ikke alltid praktisk mulig. Derfor fungerer webinarer som et lettere tilgjengelig og mer effektivt alternativ. Disse digitale møtene gjør det mulig for oss å samhandle enkelt med kolleger og kunder, uavhengig av hvor vi er.

Hva er et webinar?

Et webinar er et direktesendt møte der du deltar i sanntid. Det gir deg muligheten til å kommunisere direkte med både foredragsholderen og andre deltakere – via en kommunikasjonsplattform. Dette er svært nyttig for interne møter i bedriften og for å holde presentasjoner for kunder.

I et webinar kan deltakerne se hva som vises på foredragsholderens skjerm, mens foredragsholderen holder en muntlig presentasjon. Det er også vanlig å ta opp webinarer for senere bruk, for eksempel på en bedrifts nettside. Dette gjør webinarer til en verdifull ressurs for å samle mennesker som er geografisk spredt. En annen viktig fordel med webinarer er at de effektivt kan generere leads av høy kvalitet.

Denne artikkelen vil guide deg gjennom hvordan du kan starte med webinarer, med praktiske tips og råd.

Iteos ansatte med juledekorasjoner.
Anbefalt lesning:

Sånn kommer du i gang med webinaret

Om du har lyst til å prøve deg på et webinar, kan du i korte trekk følge disse seks stegene:

  1. Planlegg en presentasjon av temaet du skal snakke om.
  2. Velg et verktøy for webinaret.
  3. Sett opp presentasjonen du skal holde, for eksempel i PowerPoint eller Keynote.
  4. Planlegg tid for webinaret.
  5. Promoter lenken til webinaret til målgruppen.
  6. Følg opp deltakerne i ettertid.

Hvilken webinarløsning bør du velge?

De fleste bedrifter av en viss størrelse har allerede tilgang til programvare med innebygde webinarfunksjoner. Det kan være verdt å utforske disse først. Både Microsoft Teams og Google Meet gir deg mulighet til å arrangere webinarer.

Hvis du trenger en ny løsning, er det mange alternativer å vurdere. Ifølge en liste fra HubSpot i 2023 inkluderer noen av de beste webinarplattformene WebinarNinja, WorkCast, Livestorm, LiveWebinar og Demio. Det er også andre kjente løsninger som Zoom og GoToWebinar. Når du velger en plattform, tenk på antall deltakere, om webinaret er for internt bruk eller for større markedsføringskampanjer – og hvilke funksjoner som er viktige for deg.

Å sette opp en landingsside for registrering til webinaret kan være nyttig for å tiltrekke kunder og samle leads.

Å sette opp en landingsside for registrering til webinaret kan være nyttig for å tiltrekke kunder og samle leads.

Planlegg innholdet i webinaret

De færreste liker møter som drar ut i tid og ikke har et konkret mål. For å sikre at webinaret går sømløst er det viktig å tenke gjennom hvordan selve presentasjonen eller møtet skal foregå. Hvilke mål og forventninger har du å forholde deg til? Hvor lenge skal det vare? Trenger du en presentasjon, eller er webinaret en diskusjon eller et internt møte?

Hvis du skal bruke en visuell presentasjon er det viktig at den er pen og oversiktlig. Unngå for mye tekst på hver side. Mennesker husker ofte bilder og video bedre enn ord. Kan du inkludere noe grafikk eller noe visuelt som understreker poengene dine? Vit hvem du snakker til, og planlegg innholdet deretter. Legg til rette for at møtedeltakerne har anledning til å stille spørsmål underveis eller etter webinaret.

Sørg for tilgang og oppmøte på webinaret

Vær sikker på publikummet ditt vet når og hvor de finner webinaret ditt. Egne ansatte kan enkelt få tilgang via en invitasjon på mail eller andre kanaler for internkommunikasjon. For å tiltrekke kunder og leads kan det være lurt å sette opp en landingsside der folk kan registrere seg. Slik kan du registrere leads som er interessert i det du har å tilby.

Følg deretter opp med en tilpasset mail som inviterer menneskene inn til webinaret. Send også en link til webinaret en time før det starter, slik at det er «top of mind» hos deltakerne. Deltakerne bør også følges opp i ettertid, slik at de føler seg sett og verdsatt.

For økt rekkevidde kan webinaret i tillegg promoteres på sosiale medier og i søkemotorene.

Sørg for god lyd- og bildekvalitet

For å holde fokus i et webinar er det viktig med god lyd og et godt bilde dersom dere skal se ansiktene til hverandre. Sørg derfor for å teste lyd og bilde før du setter i gang, slik at dette ikke blir et forstyrrende element under presentasjonen. For den som skal holde presentasjonen, kan det være en god idé å bruke kablet internett, slik at linjen er mer stabil.

For god lyd kan du bruke en ekstern mikrofon, og du bør hindre sjenerende bakgrunnsstøy. I et webinar, som i et vanlig møte, er det viktig at folk ikke snakker i munnen på hverandre.

Alle, med unntak av personen som snakker, bør derfor sette mikrofonen sin på lydløs frem til du skal si noe selv. Da blir lyden bedre, du får ingen forstyrrelser, og opptaket av webinaret blir bedre (dersom det tas opp). For å sikre godt bilde bør du ha ansiktet mot lyskilder. Sett gjerne opp en ekstra lampe ved behov.

Deltar i webinar på laptop

Ifølge InsideSales.com sier 73 prosent av markeds- og salgssjefer at webinarer er en av de beste måtene å skape gode leads på.

Hvordan deler jeg skjermen i et webinar?

Skjermdeling gjør at alle kan se skjermen din på sin maskin. De ulike webinar-løsningene lar deg dele skjermen med et skjermdelingsikon. Her får du muligheten til å velge om du vil dele hele skjermen, en del av den eller et vindu i nettleseren. Med skjermdeling kan du presentere slides live med deltakerne dine mens du prater.

Det vil være noe ulik fremgangsmåte for skjermdeling for ulike løsninger, men prinsippet er likt. Bli kjent med programmet, finn funksjonen som tilbyr skjermdeling og test løsningen med en kollega i første omgang. Du vil da se hvor enkelt det er å bytte mellom ulike visningsmodus, og du vil føle deg tryggere i rollen som foredragsholder i et webinar. Sett alltid på skjermdeling før du går live, slik at presentasjonen går sømløst.

Slik skaper webinarer leads

Ifølge InsideSales.com sier 73 prosent av markeds- og salgssjefer at webinarer er en av de beste måtene å skape gode leads på. Kort summert handler det om at:

  1. Et påmeldingsskjema til webinarer skaffer leads som er interessert i det du vil formidle. Det gir deg muligheten til å følge dem opp med relevant innhold.
  2. Webinarer engasjerer og lar deg bli bedre kjent med potensielle kunder. Menneskene som deltar blir også mer personlig kjent med deg og din bedrift.
  3. Du kan sikre oppfølging av deltakerne i etterkant, slik at leadsene beveger seg enda høyere opp i salgstrakten.
  4. Du kan inkludere webinaret i et lengre markedsføringløp.

Er du fortsatt usikker på hvordan din bedrift på mest mulig måte kan tilrettelegge for kommunikasjon på digitale møteplasser? Ta kontakt med oss for en hyggelig og uforpliktende prat.

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk