Et godt kundecase kan flytte fjell. Det er en bekreftelse av deg som leverandør og kan spore an andre til å ville jobbe med deg. Men det varer ikke evig. Dessuten skal det lages. Her får du en miniguide som dyrker velsignelsen og jager forbannelsen.
Ok. Du driver bedrift eller sitter i markedsavdelingen i en bedrift. Eller har fått et oppdrag internt om å lage et kundecase. Eller kanskje flere. Det er mange veier til mål, og målet er ikke ensartet.
Vi kan starte med det åpenbare spørsmålet: Hvorfor kundecase? Det enkle svaret er at det bekrefter din fortelling om hvem du er som leverandør. Alle kan snakke pent om hvor flinke de er, hva de kan levere, suksess og dyktighet. Men selvskryt og adjektivorgie imponerer ingen. Det gir heller ikke særlig verdi.
Men har du en, to eller ti tredjepartskilder – kundene dine – som forteller sin historie om hvordan du hjalp dem med sine utfordringer, stiller du mye sterkere. Caset leses og kan inspirere andre. Caset er også en referanse. Du må ta høyde for at en mulig kunde kan ta direkte kontakt med din fornøyde kunde og stille alle mulige slags spørsmål.
Selv sverger jeg til langt fremfor kort, for å lage en historie fremfor å fylle inn ord i et skjema.
Hva skal med? Hva skal utelates? Hvordan skal jeg bygge det opp?
Her er det mange veier til mål: Noen sverger til et streng mal. Det kan selvfølgelig være en god idé hvis mange forskjellige skal skrive – og for å alltid få med de viktige tingene. Ulempen er at de ofte blir generiske og kjedelige. Og hvem gidder å bruke tid på kjedelig i en verden som flyter over av innhold?
Minimum er problembeskrivelse, din rolle i problemløsningen, og resultatet av samarbeidet mellom deg og kunden. Det kan lages kort og det kan lages langt. Selv sverger jeg til langt fremfor kort, for å lage en historie fremfor å fylle inn ord i et skjema.
Etter å ha jobbet med journalistikk, kommunikasjon og skriving av kundecaser i 30 år, vet jeg at det er det to ting du må ta med deg inn – eller tre: Nysgjerrighet og et ønske om å lytte og lære. Det tredje er punktlisten på det du vil dekke. Jeg kaller det diskusjonspunkter, ikke spørsmål. Det gir en mye bedre flyt i samtalen med kunden som skal fortelle.
Noen tips å ta med på din kundecasereise
- Er caset flere år gammelt, kan det være utdatert. Utdatert informasjon er som et falskt bilde på Tinder. Dropp det. Eller oppdater det, slik at det er reelt og gir verdi der verden og du er nå.
- Slå et slag for ærlighet. Ingen er perfekt. Alle prosjekter har utfordringer. Snakk om dem også. Det viser at du er lever i den virkelige verden.
- La kunden skinne. Ikke tving gjennom noe som ikke tilfører historien verdi.
- La kunden bestemme. Når du har skrevet og er fornøyd, få en kompiskorrektur. Deretter skal kunde få lese og korrigere. Lov alltid at kunden skal få redigere fritt. Hold det du lover.
- Bruk bilder. Jeg er ingen fotograf, men jeg ser et godt bilde når jeg ser det. Invester i gode bilder, og dropp kunstige oppstillinger eller rare logoposeringer.
- Ha SEO i bakhodet. Å komme høyt opp i søk har sin egen verdi for spredningen av innholdet du produserer.
Har du et godt kundecase kan du bygge det ut og «melke» det for alt det er verdt. Inviter kunden med på et seminar for å fortelle live og være tilgjengelig for spørsmål. Lag en video med en kortversjon for å promotere caset.
Utdatert informasjon er som et falskt bilde på Tinder.
Et kundecase er aldri feil
Spredning: Her er det mange som kan mer enn meg, men med riktig spredning av kundecaset øker du selvfølgelig verdien av det. Bruk egne nettsider, samle kundecasene på ett sted. Flagg det i nyhetsbrev, bruk sosiale medier som LinkedIn. Bruk det i en kampanje.
Det beste eksempelet jeg vet om i moderne tid er laget av Iteos kreative leder, Andreas Thue. Et kundecase laget for Innofactor og deres kunde Ullensaker kommune. Kundecaset er godt, selv om det er veldig langt. Det er effekten av det som er mest spennende. Det gav Innofactor 80 varme leads på kort tid. Det er ikke alle kundecaser forunt å oppleve like stor suksess.
Og som en liten fun fact. Jeg skrev dette kundecaset om Kirkens bymisjon og deres vei til skyen, hvor det ble bekreftet at årsaken til at jeg satt der og intervjuet IT-sjefen, var Ullensaker-caset som hadde inspirert en ny kunde.
Et kundecase blir aldri feil. Egentlig er det bare å brette opp ermene og sette i gang. Opplever du kreativ sperre eller vil ha ett, to eller ti kundecaser, men ikke lage dem selv? Ta kontakt med oss i Iteo. Vi elsker kundecaser og kan hjelpe deg med strukturering, skriving, foto og strategi for bruk og spredning.