Det snakkes mye om publisering på kryss av plattformer som Twitter og Facebook. Like viktig er det å la tradisjonell markedsføring spille på lag med sosiale medier.
Mediemarkedet har forandret seg, og tradisjonell markedsføring er ikke lenger nok.
For mange bedrifter nevnes sosiale medier i samme åndedrag som kundeservice. Der dette ikke er hovedfokus, er det likevel flere muligheter i sosiale medier.
Tradisjonell markedsføring innen kjøpte medier som annonser, TV-reklame, trykk eller radioreklame er ikke døende. Mediemarkedet har derimot forandret seg, og tradisjonell markedsføring er ikke lenger nok.
La derfor sosiale medier ta markedsføringen ett steg videre.
1. Fortsett historien i sosiale medier
Tradisjonelle medier treffer kanskje massene og deler av målgruppen, men du er likevel begrenset til et rent push-format. Hvordan måler du egentlig ROI på markedstiltak i «tradisjonelle medier»? Fortsetter du historien i dine sosiale kanaler som Facebook, Twitter og andre får du konkrete tall på den oppmerksomheten du har oppnådd.
I verste fall får du på sikt langvarige relasjoner med dine kunder i disse kanalene.
2. Vær åpen for tilbakemelding og dialog
Sosiale medier er dialogbasert og det er brukeren som er i sentrum. Ditt publikum/tilhengere, kan gi deg verdifull innsikt i hvordan de oppfatter din kampanje. La tradisjonelle medier spre ditt budskap, mens sosiale medier fanger opp tilbakemeldinger.
I verste fall risikerer du at du bedre treffer målgruppen din neste gang.
B2B-suksess med innholdsmarkedsføring
3. Bruk tradisjonelle medier som en premie
Kjør en konkurranse i dine sosiale kanaler. Det kan være en video-, radio- eller bildekonkurranse. Du kan rett og slett be dine følgere om f. eks å lage din neste avisannonse som en konkurranse. Vis så frem vinnerbidraget i et egnet medie der du allerede annonserer.
I verste fall risikerer du omtale både i sosiale og tradisjonelle medier
4. Redefiner landingssiden din
I fleste trykksaker og annonser refereres det til din bedrifts hjemmeside. Basert på hva du vil oppnå bør du kanskje lede målgruppen til andre plattformer. Er det en tv-spot – led de til din YouTube-side hvor de kan se den på nytt og komme med kommentarer. Eller kanskje er Facebook-siden eller Twitter-profilen deres en bedre kanal for videre dialog?
I verste fall risikerer du å få verdifull tilbakemelding og læring fra målgruppen din.
5. Bruk sosiale medier som et sugerør inn i målgruppen
Skal du lansere et nytt produkt eller lurer på hva målgruppen din etterspør og ønsker seg, benytt sosiale medier. Det finnes en rekke avstemningsverktøy og feedback-muligheter som gir rask tilbakemelding – og som enkelt kan deles med flere. Benytt så gjerne tradisjonelle medier for å øke omtalen og drive trafikk til din sosiale kanal.
I verste fall risikerer du å få mengder med tilbakemelding på hvordan du kan gjøre din merkevare bedre.
La ikke sosiale medier og tradisjonell markedsføring konkurrere mot hverandre, men spille på lag. Du risikerer bare økt oppmerksomhet og flere kunder!