shutterstock_674378983

Markedsfører, du er ekstra viktig i krisetiden

Norge og mange virksomheter er i krise. Er du markedssjef i en virksomhet som tvinges til å redusere aktiviteten? Bruk tiden til det beste for virksomheten.

På grunn av den spesielle situasjonen i Norge og verden er det mange som ser mørkt på den umiddelbare fremtiden for virksomheten sin. Kanskje har dere måttet redusere eller stoppe aktiviteten helt.

Som markedsfører har du nå muligheten til å skape viktig verdi for selskapet, og sørge for å være godt forberedt når tiden kommer for å sette hjulene i gang igjen.  

1. Har du umiddelbare kommunikasjonsbehov?

Når en virksomhet er i krise er det et stort behov for kommunikasjon. Både internt og eksternt. Dette bør selvsagt være prioritet nummer én. Vær tydelig både overfor ansatte og eksterne interessenter. Vær åpen og ærlig, og bistå ledelsen til å formulere seg godt slik at alle føler seg ivaretatt. Er du usikker eller trenger bistand i krisesituasjonen kan det være veldig nyttig å søke hjelp utenfra for å sette opp en plan og utarbeide budskap.  

2. Prioriter oppgavene 

Om krisehåndteringen går over i en mindre hektisk fase og du har tid til rådighet er det viktig å se på de kampanjene eller aktivitetene som er planlagt fremover. Hvilke reaksjoner får dere på egne sosiale plattformer? Er det kampanjer eller andre planer som må stoppes midlertidig? Er det noe som fortsatt kan gå, eventuelt må noe justeres? Prioriter oppgavene, og om aktiviteten stopper helt har du kanskje oppgaver som har ligget på vent lenge som du kan ta tak i? 

3. Tenk nytt! 

Hvis situasjonen er slik at dere må redusere eller stoppe aktiviteten, finnes det andre måter å opprettholde aktiviteten på? Kan dere levere produktet eller tjenesten på en annen måte? Enten via digitale løsninger eller andre metoder innenfor helsemyndighetenes retningslinjer. Hvordan kan markedsavdelingen eventuelt bistå med å fasilitere og promotere dette? 

4. Jobb deg i forkant 

Om den vanlige aktiviteten stopper opp og du har tid til overs, jobb deg i forkant. Skriv de artiklene til bloggen som har ligget på blokka lenge. Planlegg kampanjer som må settes i gang så fort karantenetid og sosial distansering er over. Gjør justeringer i kampanjene som måtte settes på hold. Vær klar til å trykke på startknappen så fort dere kan det.  

5. Bruk tiden til å se fremover 

Endelig tid til å sette deg ned å se på det litt større bildet? Kanskje dette gir deg tid til å evaluere hvordan markedsarbeidet fungerer for virksomheten. Er det noen endringer du har tenkt på skulle vært gjort? Eller gjør hele situasjonen det slik at du må tenke nytt når alt skal tilbake til normalt igjen? Bruk hjemmekontoret og tiden godt, og bruk digitale hjelpemidler til å diskutere og drodle kreativt med ditt eget team, byrået ditt eller andre kolleger.   

Trenger du bistand eller innspill på hvordan du best kan prioritere tiden din akkurat nå? Da vil vi gjerne høre fra deg. 

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk