Kommuniser for å håndtere korona-krisen

Hvor godt man kommuniserer vil avgjøre hvor hardt bedriften rammes av korona-krisen.

Lag faste møtetidspunkter for avdelingene og selskapet. Når man mister den jevne menneskelige kontakten er det viktig at man har strukturer som sørger for at alle blir fulgt opp.

Norge og verden står overfor en krise vi ikke har sett lignende til i moderne tid. Hvor lenge den vil vare vet man ikke, og det eneste som er sikkert er at situasjonen vil få store konsekvenser, både for samfunnet og for næringslivet.

Det viktigste man som bedriftsleder kan gjøre er å alltid huske på at dette dreier seg om liv og helse. Man må passe på at man ikke utsetter kunder, ansatte eller samarbeidspartnere for unødig risiko.

Derfor er det viktigste at man følger og viderekommuniserer de rådene myndighetene til enhver tid kommer med. Ikke lag egne kjøreregler, eller ta sjansen på å gjennomføre aktiviteter som kan lede til at flere blir smittet.

Kommuniser ofte og konkret

For hver enkelt bedrift er det viktig å kommunisere ekstra mye med sine ansatte gjennom denne krisen. At mange sitter på hjemmekontor kan føre til at ansatte føler seg isolert fra selskapet, og at man ikke klarer å gjennomføre de nødvendige oppgavene så effektivt som man bør.

Lag faste møtetidspunkter for avdelingene og selskapet. Når man mister den jevne menneskelige kontakten er det viktig at man har strukturer som sørger for at alle blir fulgt opp.

Bruk videokonferanser og telefon så mye som mulig. Sørg for at alle blir sett.

Som toppleder er det viktig å være synlig i denne perioden. Selv om det kanskje virker viktigst å få oversikt over hvordan dette rammer selskapet, så er det mye å tjene på å være den som de ansatte hører fra, og får instrukser fra.

Hvis man må gå til det skrittet å permittere ansatte, eller redusere driften, er det veldig viktig at man følger opp alle som rammes. Dette er en veldig utrygg situasjon i seg selv. Hvis man i tillegg får beskjed om at inntekten kan reduseres er det viktigere enn vanlig at man får en god forklaring og en personlig oppfølging.

Gå gjennom kundelistene, ring alle du kan ringe, og sørg for å formidle hvilke konsekvenser krisen har for ditt selskap, og dine kunder.

Husk på kundene

Hele samfunnet rammes av krisen vi nå står i. Det betyr at alle kunder og samarbeidspartnere står i den samme situasjonen, og har større behov enn vanlig for konkret informasjon fra hva din bedrift foretar seg.

Gå gjennom kundelistene, ring alle du kan ringe, og sørg for å formidle hvilke konsekvenser krisen har for ditt selskap, og dine kunder.

Bruk alle tilgjengelige kanaler for å fortelle hva dere gjør. I tillegg til personlig kontakt er det viktig å sende forklarende mailer, etterspørre informasjon og sørge for at du deler så mye som mulig av relevant informasjon. Oppdater nettsiden, og bruk gjerne sosiale medier til å fortell hva som skjer.

Kundene må følges opp tett av selskapet. Alle står i samme situasjon, og det å miste oversikt over hva samarbeidspartnere eller leverandører gjør for å håndtere situasjonen gjør planleggingen vanskeligere for alle parter.

Dette er en krevende situasjon for alle – husk at man bør kommunisere med hjertet – og ikke bare med tanke på egen situasjon.

For å oppsummere har vi laget en kort smørbrødliste om hva man bør gjøre:

  1. Lytt til myndighetenes råd
  2. Hold tett kontakt med ansatte
  3. Bruk videokonferanser for å holde på medmenneskelig kontakt
  4. Kunder og samarbeidspartnere står i samme situasjon – informer dem jevnlig
  5. Ledere må være synlige – det forventes at man hører fra toppen

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.