Seks tips til å engasjere målgruppen og skape effekt

Å nå ut til kunden er enklere sagt enn gjort. Er du usikker på hvordan du engasjerer målgruppen? Her har du seks råd som vil hjelpe deg på veien til å bli «Top of mind» hos kundene dine!

Tid er penger, men det kan også være en gyllen mulighet.

1. De konkrete historiene selger

Kan du pakke budskapet ditt inn i en spennende historie som involverer både produktet eller tjenesten og en person i målgruppen din? Da har du oppskriften på kommunikasjon som engasjerer.

Det er ikke uten grunn at mange legger ned mye tid i å finne og formidle de gode og relevante kundehistoriene. En kundehistorie gjør det mulig å fortelle om produktet eller tjenesten dere tilbyr på en genuin måte. Det er troverdig fordi dere bruker et eksempel på en person i målgruppen som har løst et problem ved hjelp av det din bedrift tilbyr.

Bærekraft er for eksempel et begrep som veldig mange bedrifter snakker om og bruker mye, og som derfor ofte kan oppleves som vagt, svevende og vanskelig å definere. Løsningen er å bruke gode caser i historiefortellingen, for å vise hvordan bedriften din faktisk jobber med bærekraft. Det er de konkrete historiene som ofte treffer best, og små historier kan få vinger.

Last ned e-boken «Innhold som selger» for konkrete tips til hvordan du skaper salgsmuligheter med godt innhold.

2. Gjør historien aktuell

Tid er penger, men det kan også være en gyllen mulighet. For å gjøre historiefortellingen din mer aktuell kan bedriften din inkludere høytider, helligdager, sesonger eller et jubileum. Men husk å vær kreativ! Hva med å lage et årshjul for eksternkommunikasjon og planlegge året deretter?

Aktualitet kan i mange tilfeller endre kundens adferd og holdninger. Halloween kan for eksempel gjør oss mer mottakelige for å prøve nye ting, og sommeren kan gjøre oss mer spontane. Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus brukte for eksempel Halloween som en inngang til å selge pizza med insekter i kantinene sine, samtidig som de snakket om bærekraft og alternative proteinkilder. Gjør aktualitet til en mulighet til å nå kundene dine på kreative måter som engasjerer!

Mann som jubler foran laptop

Smarte budskap og effektiv markedskommunikasjon gir flere salgsmuligheter

Last ned vår guide til innhold som selger her

3. Forstå hvem du snakker til

Å forstå hvem du snakker med er første skritt mot å engasjere målgruppen og skape effekt. Uavhengig om målgruppen du vil nå er ung, eldre, snakker et annet språk, har spesielle interesser eller utfordringer må du vurdere hvilke kanaler, hvilket språk og hvilke talspersoner i bedriften din som når ut og treffer akkurat denne målgruppen.

For eksempel er det typisk for en yngre målgruppe at de ønsker å kjenne seg igjen i, se opp til eller relatere seg til avsenderen. De er flinke til å ignorere klassisk reklame og foretrekker heller budskap som er genuine og ektefølte. De bruker tiden på sosiale kanaler som TikTok, Snapchat og Instagram. Hvor treffer du din målgruppe?

4. Hva vil målgruppen høre?

Mange bedrifter lever i sin egen boble. Det er fort gjort å sende ut pressemeldinger, nyhetsbrev eller saker på bedriftsbloggen der dere skriver akkurat det dere ønsker å formidle til målgruppen. For da har jo kommunikasjonsrådgiveren gjort jobben sin… Eller?

Pressemeldinger, blogginnlegg og SoMe-tekster kan litt for ofte bli preget av grandiose adjektiver om egne produkter, tjenester og virksomhet. Det er jo tross alt det bedriften vil fortelle – men er det hva målgruppen vil høre?

Som punktet over tilsier, er det viktig å forstå hvem du snakker til. Det er også viktig å forstå hva som er interessant for målgruppen din og hva som ikke er det. For å nå ut og treffe og engasjere kundene – sett deg i deres sko og prøv å lag innhold som de synes er spennende. Du vil nok fort finne ut at det du ønsker å si fortsatt er i tråd med bedriftens verdier og mål, men kanskje pakket inn på en litt annerledes måte.

Bilde gjennom forstørrelsesglass som viser nettsiden til Microsoft gjennom glasset
Anbefalt lesning:

5. Tilpass egne kanaler

Når kundene er nysgjerrige på hva bedriften din tilbyr, begynner de å søke etter mer informasjon. Ergo, de kommer til å besøke nettsider, Facebook- og Instagram-kontoer, lese blogginnlegg og så videre. Hva som er interessant for kundene dine og ikke, burde prege bedriftens egne kanaler. Det gjelder blant annet budskap, design og bildebruk. Igjen, sett deg i kundenes sko: hva er de interesserte i når de besøker bedriftens kanaler?

6. Distribuer med omhu

Så du har en god pressemelding, nyhetsverdien er til stede og du har tatt hensyn til kundenes interesser, ønsker og behov i teksten. Nå må du bare nå ut til media. Journalister mottar ekstremt mange e-poster hver dag. Det er en vanlig tankegang å sende ut pressemeldinger til så mange som mulig for å øke sjansen for medieomtale, men du kan oppnå helt motsatt resultat.

Journalister som mottar mange irrelevante pressemeldinger fra samme avsender kan bli mer skeptiske eller irriterte over irrelevante e-poster. Visste du at dersom e-poster fra samme avsender ikke blir åpnet, vil de etter hvert bli fanget opp av e-postkontoens spam-filter? Derfor er det viktig å distribuere pressemeldinger med omhu.

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk