Espen Skogheim er en av Norges fremste eksperter på HubSpot. Her deler han råd til bedrifter som vurderer å ta i bruk salg- og markedsføringsplattformen.
Espen Skogheim har arbeidet med HubSpot siden 2017. På den tiden anslår han å ha delt råd og kunnskap med om lag 200 norske B2B-bedrifter om plattformen. Han forklarer at mange er frustrerte over sine salgs- og markedsføringsverktøy.
– Dårlig kommunikasjon mellom salgs- og markedsavdelingen er en av de vanligste utfordringene jeg møter. Og ofte er viktig innsikt spredd på mange ulike plasser. Det gjør det vanskelig å se helheten i salgs- og markedsarbeidet, noe som igjen gjør det vanskelig å ta gode valg.
Mange vurderer HubSpot opp mot Salesforce og Microsoft Dynamics. Plattformene har alle fordeler og ulemper, og det bør gjøres et godt stykke arbeid før de konkluderer med hva de skal gå for.
Plattformen der kunden står i fokus
Skogheim forteller at mange ønsker én plattform for CRM, markedsføring og salg – der det er enkelt å kategorisere leads, lage tidløse kampanjer og oppfølgingsløp som enkelt kan automatiseres og skaleres.
– For veldig mange B2B-bedrifter er HubSpot svaret. Plattformen skaper vekst gjennom å fokusere på det som tross alt er viktigst: kundene.
Han mener HubSpot særlig egner seg for små til mellomstore bedrifter med ambisjoner om å vokse.
Fem fordeler med HubSpot for norske B2B-bedrifter:
- Kundene i fokus. CRM (customer relationship management) utgjør kjernen i plattformen og gjør salg, markedsføring og kundeservice mer effektivt. CRMen gjør det lettere å samarbeide på tvers av team og gir alle mer innsikt. Plattformen gjør det rett og slett enklere å tiltrekke seg nye kunder, og eksisterende kunder blir mer fornøyde.
- Automatisering. Bedriften vil bruke mindre tid på manuelle tidkrevende oppgaver som e-postmarkedsføring, oppfølging og rangering av leads. Slik at mer ressurser kan brukes på kreative og strategiske formål.
- Skalerbarhet. HubSpot er laget for å hjelpe bedrifter med å vokse. Derfor kan du velge mellom flere tilganger og moduler, slik at systemet vokser i takt med bedriften.
- Gjør nettsiden til din viktigste salgskanal. Plattformen er særlig utviklet for inbound marketing strategier som tiltrekker seg kunder til bedriftens-nettsted gjennom å tilby relevant og nyttig informasjon.
- Du vil ta bedre avgjørelser. Innsikt samles på et sted og gjør deg i stand til å se sammenhenger mellom markedsføringstiltak og salgsresultater. Du vil ta bedre valg og prioritere bedre.
HubSpot tilbyr ulike pakker, nivåer og moduler, slik at plattformen kan tilpasses bedriftens behov og dermed skaleres i takt med virksomheten.
– Mange vurderer HubSpot opp mot Salesforce og Microsoft Dynamics. Plattformene har alle fordeler og ulemper, og det bør gjøres et godt stykke arbeid før de konkluderer med hva de skal gå for. Samtidig har jeg veldig god erfaring med HubSpot og mye av det skyldes enkelheten i systemet, sier han, og understreker viktigheten av å ha et brukervennlig verktøy.
– I en hektisk arbeidshverdag trenger salg- og markedsavdelingen en plattform som samler all innsikt og gjør det enkelt å ta gode beslutninger. Når systemene ikke spiller på lag og blir for kompliserte, leder det til frustrasjon og dårligere resultater.
Les også: Altinget fikk en pangstart med HubSpot
Få med deg kollegaene på endringene
HubSpot-eksperten advarer mot å ta for lett på hva innføringen av en ny salgs- og markedsføringsplattform innebærer.
– Som med all annen endring er det viktig å få med folka i organisasjonen. Skap en aksept for endringen, kartlegg hva det innebærer for hver enkelt, kommuniser ofte og gi god opplæring. I startfasen er det viktig å vise frem konkrete eksempler på hvordan plattformen hjelper ansatte med å lykkes i sine jobber, sier han.
Han har flere eksempler på bedrifter som opplever store gevinster med HubSpot.
– Jeg har sett hvordan store, kompliserte og utdaterte excel-ark som skal holde orden på potensielle og eksisterende kunder, har blitt erstattet med HubSpot. Det gir mer tid til kreativitet for markedsavdelingen og salg for selgerne, sier Skogheim.
Han forteller at arbeidet blir mer givende, treffsikkert og ikke minst effektivt for virksomheter som tar i bruk HubSpot.
– Diskusjonen internt kommer på et høyere nivå fordi man vet mer om kundene og hva som fungerer, sier han, og trekker frem hvordan Hunton opplevde suksess med kampanjen «Alle gode ting er tre»:
– Den kampanjen var helt rå. Og man skal ikke undervurdere viktigheten av at HubSpot plattformen jobbet i bakgrunnen med blant annet å automatisk rute 800 gratis befaringer til riktig salgsansvarlig. Bare tenk hvor mye tid det hadde gått med til å gjøre noe slikt manuelt. I tillegg ga plattformen innsikt om hvilke tiltak som ga mest ROI og selvfølgelig mulighet for å enkelt skalere. Kampanjen ble lansert i både Norge, Sverige og Finland. Det året økte selskapet omsetningen med 14 prosent, sier han.
Les casen: Alle gode ting er tre for Hunton
Allier deg med en partner
Skogheim anbefaler alle som vurderer å gå til innkjøp av HubSpot å alliere seg med en solid partner.
– Vi har erfaring med å hjelpe virksomheter med å velge riktig plattform, selve implementeringen og opplæring, og ikke minst å få mest mulig ut av funksjonene og mulighetene.
– Det har etter hvert blitt flere i Norge som er flinke i HubSpot, så ta kontakt med flere og ikke heng deg opp i utmerkelser, diplomer og partner-statuser. Velg heller en partner du har god kjemi med, som forstår deg og virksomheten. Forretningsforståelse er til syvende og sist viktigst, avslutter Skogheim.
Les også hvordan HubSpot støttet BMI med lansering av solceller
Ønsker du å utnytte HubSpot til sitt fulle potensiale? Vi hjelper deg gjerne!