23 tips til julerengjøring for din viktigste selger

Julerengjøring bør ikke bare gjøres i heimen. Adventstiden er et godt tidspunkt for å rydde opp på nettsiden og gjøre den klar for det nye året.

Notatbok med mange tegninger i. Over ligger post-it lapper og et par briller

Konkurrentene dine er et museklikk unna, og trege lasting av nettsider jager kundene videre til dem.

La teksten invitere kunden til å handle – bokstavelig og billedlig.

1. Hva har du gjort for nettsiden din i det siste?
Er startsiden din slik du vil at nye kunder skal møte deg?

2. Kommer det viktigste først?
Er startsiden din slik du vil at nye kunder skal møte deg?

3. Sjekk Google om hvordan virksomheten din slår an
Kommer firmanavn, merkevare og produkter fram slik at kundene velger å se nærmere på deg?

4. Ikke glem Bing-søk.
Bing er standardsøk for dingser som kjører Windows, og kunder som ikke er overvettes teknisk interessert endrer ikke søkemotor. Du vil at de skal finne deg også.

5. Legg en strategi for toppbudskap og skifter
Lag et hovedbudskap på startsiden din, og bytt den etter et par uker. Konsentrer budskapet ditt til få punkter, knytt dem til kampanjer eller sesong, og unngå at siden blir statisk.

6. Har du sjekket lastetiden din?
Konkurrentene dine er et museklikk unna, og trege lasting av nettsider jager kundene videre til dem. Sjekk hastigheten med Pingdom.

7. Rydd i søkeoptimaliseringen
Juster metatagging, overskrifter og sjekk med http://screamingfrog.co.uk/seo/spider for å se om poleringen glinser.

8. Er siden din salgsklar?
Finnes det sider som trengs oppdateringer og er kontaktinformasjon oppdatert og lett å finne?

9. Bruker du aktivt språk?
«Vi svarer her» er bedre enn «Om du lurer på noe, kan du kontakte oss for spørsmål her». La teksten invitere kunden til å handle – bokstavelig og billedlig.

10. Fjern sliders.
Sliders konverterer dårlig. Velg heller å variere mellom faste fokusområder i perioder.

11. Rydd unna flash-animasjoner.
Det er klart at de glitrer vakkert når de er nye, men de falmer raskt og blir til mer irritasjon enn nytte. Ikke fungerer de på mobile enheter heller.

12. Sørg for at alle foto og illustrasjoner er fysisk redusert i størrelsen.
De reduserer tiden for å laste siden – lenk heller til høyoppløste foto for den som vil se mer.

La siden automatisk tilpasse seg til skjermstørrelsene som er der ute.

Nye funksjoner og nye standarder gjør at nettsidene kan framtre helt horribelt for kundene dine. Ta runden med Internet Explorer, Chrome, Safari, Firefox og Opera. Minst.

13. Øk lesbarheten
Fjern overflødige «les mer»-lenker.

14. Unngå forvirring
Legg til beskrivende tekst i lenker til foto og dokumenter, både synlig og med lyd.

15. Øk lastesiden
Store helsidesannonser bør ligge som en lenke fra en miniatyr på en hovedside

16. Er siden din responsiv?
La siden automatisk tilpasse seg til skjermstørrelsene som er der ute.

17. Om du satte deg i kundens sted:
Hva ville du gjort annerledes med nettsiden din for at den så mer innbydende ut?

18. Har du spurt en venn om råd?
Sjekk med kunder og partnere om de er fornøyd med utforming og lastetid, og be om fikse- og oppussingstips.

19. Har du sjekket lastetid og utseende av nettsiden din med de nyeste versjonene av nettlesere?
Nye funksjoner og nye standarder gjør at nettsidene kan framtre helt horribelt for kundene dine. Ta runden med Internet Explorer, Chrome, Safari, Firefox og Opera. Minst.

20. Se deg rundt om du har husket på alt til jul, for eksempel disse tipsene fra Metronet.

21. Klar for å dele ut gavene?
Er sidene dine klare for å deles i digitale kanaler med knapper som gjør deling enkelt.

22. Er sidene du vil ha delt i sosiale kanaler satt opp med bilder, tittel og ingress klare for spredning?

23. Siste luke er å forberede pynten for neste år:
Hva skal du gjøre for at nettsiden din også i 2015 kan vise deg fra din beste side døgnet rundt, året rundt?

God jul! 🙂

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.