4 kundetyper å huske på når du markedsfører kampanjer

For å lykkes med en landingsside for en spesifikk kampanje må du vite hvem kundene dine er, hva de leter etter og hvordan de reagerer på landingssiden din. Her er fire kundetyper du bør la deg inspirere av for å øke sjansen for kampanjens suksess.

Foto av fire personer som sitter ved siden av hverandre med hver sin smarttelefon.

Hvilke typer kunder besøker landingssiden din? Det må du som markedsfører vite. Jo bedre forståelse du har av de besøkende, jo bedre kan du optimalisere for å utløse den handlingen du vil at de skal foreta seg. En artikkel publisert på disruptiveadvertising.com tar for seg fire ulike kundetyper man kan la seg inspirere av i markedsføring av kampanjer. Disse fire kundetypene skal vi beskrive nærmere her.

Vil du først vite mer om hvordan en landingsside bør utformes for å resultere i konverteringer? Les blogginnlegget vårt om hvordan du lager en god landingsside.

Kundetyper versus personas

I kampanjesammenheng benytter vi oss av kundetype, som sier mer om personlighet enn personen.

Espen Skogheim Haugen, fagansvarlig for Inbound hos Iteo

Før vi introduserer de ulike kundetypene, er det viktig å understreke at en kundetype ikke er det samme som personas. Det er også ulike formål med å definere kundetyper og personas.

­– I kampanjesammenheng benytter vi oss av kundetype. Kundetyper sier mer om personlighet enn om personen, forteller Espen Skogheim Haugen, fagansvarlig for Inbound hos Iteo.

Portrettbilde av Espen Skogheim Haugen, digital rådgiver i Iteo

– Personas bruker vi i inbound. Vi segmenterer et publikum basert på deres atferd, holdninger eller motivasjon. En personas er en fiktiv person som representerer en kunde som et perfekt eksempel, eller en karakteristikk av en bestemt type person, i en bestemt type rolle – og som er involvert i kjøpsprossen.

4 ulike kundetyper du har bruk for

Det er viktig å vite at selv om ditt spesifikke marked kan ha mye til felles med en av de fire kundetypene vi nå skal beskrive, er sannsynligheten stor for at du har en blanding av alle fire. Det finnes også andre kundetyper enn de fire vi har valgt å beskrive her, men vi håper at typene vi skal introdusere i denne artikkelen kan gi deg design- og tekstideer som du kan bruke til å optimalisere landingssiden din.

1. Den konkurranselystne

Bevis at du har en solid merkevare av høy kvalitet.

Konkurranselystne kunder er opptatt av å prestere, og har høye forventninger til tjenester og produkter. De ønsker å assosiere seg med vellykkede og sterke merkevarer, og er ute etter å vite hvorfor dine løsninger er de beste.

Foto av kvinne som jubler

Konkurranselystne kjøpere leter etter bedrifter og selskaper som kan tilby høy verdi og vise til et høyt prestasjonsnivå. De vil se at produktet eller virksomheten din kan bidra til vekst og suksess.

For å imøtekomme denne type kunde, må du bevise at du har en solid merkevare av høy kvalitet.

Noen råd til en god landingsside for den konkurranselystne kundetypen

  • Gjør det klart hva virksomheten din kan gjøre for dem. Fordelene med selskapet ditt bør være det første en konkurranselysten kjøper ser.
  • Differensier virksomheten din fra konkurrentene, og demonstrer troverdigheten din ved å vise logoer av prestisjetunge merker du har jobbet med.

Eksperimenter med quiz-lignende skjemautfyllinger for å få oppmerksomhet. Konkurranselystne kjøpere liker å teste sin kunnskap. Prøv å spørre om virksomheten deres og hvor vellykkede de er, før du ber om personlig informasjon.

2. Den spontane

Hold kampanjesiden enkel, og tilby en klar, tiltalende og umiddelbar handling.

Spontane kunder tar ofte raske, ustrukturerte og følelsesbaserte beslutninger. I motsetning til andre kundetyper, er beslutningene verken logiske eller spesielt gjennomtenkte. De spontane kundene liker å gjøre ting på sin måte, uten nevneverdig bekymring for fremtidige konsekvenser.

Foto av en mann som lener seg tilbake foran laptopen.

Spørsmålet de ofte stiller seg selv er: Hvorfor skal jeg velge deg, akkurat nå? De foretar ofte impulskjøp basert på en magefølelse. På grunn av dette er førsteinntrykket nøkkelen til å få denne typer kunder til å handle slik du vil.

For å imøtekomme den spontane kunden bør du holde kampanjesiden enkel, og tilby en klar, tiltalende og umiddelbar handling.

Noen råd til en god landingsside for den spontane kundetypen

  • Bruk bilder og grafikk for å demonstrere verdier i stedet for å logisk overbevise dem om å konvertere. Hold innholdet klart og enkelt.
  • Vis dem de umiddelbare effektene av produktet eller tjenesten din. Hvordan kan dette forbedre livet deres akkurat nå?
  • Fremhev garantier, og forsikre dem om at de ikke tar en risikobeslutning.
  • Tidsgrense kan være en fin måte å gi impulskjøpere det siste argumentet de trenger for å konvertere. Bruk en nedtellingstimer eller et tidsbegrenset tilbud for å overbevise dem om at de får en bedre avtale ved å bestille nå.
  • Ikke bruk mye tid på å skrive en logisk og lang forklaring på hvorfor produktet eller virksomheten din er best. Gjør det heller klart at produktet kan hjelpe dem umiddelbart, og at det kan eliminere bekymringer eller stress.

3. Den metodiske

Gjør budskapet tydelig, og sørg for at det støtter opp om det du faktisk tilbyr i kampanjen.

Den metodiske kunden går gjennom en bestemt prosess før de tar store beslutninger. De kommer mest sannsynlig til å bruke logikk for å avgjøre om de skal konvertere eller ikke.

Foto av forretningskvinne som spiller sjakk.

Denne kundetypen er strukturert, og bruker tid på å avgjøre om det du tilbyr tilfører dem verdi. Derfor bør du gjøre budskapet tydelig, og sørge for at det støtter opp om det du faktisk tilbyr i kampanjen. Fremhev selskapets prosess og hvordan den kan være til nytte for kunden.

Noen råd til en god landingsside for den metodiske kundetypen

  • Demonstrer selskapets prosess ved å bruke en enkel grafikk eller et diagram. Dette kan bidra til å bryte opp teksten mens du fremdeles holder deg organisert eller logisk i argumentasjonen.
  • Bruk fakta og tall for å vise overlegenhet som bedrift. Kundetilfredshetsvurderinger, priser, akkrediteringer og attester er alle former for «bevis» som metodiske kjøpere kan bruke for å komme til den konklusjonen du ønsker.
  • For denne kundetypen vil du lage en svært logisk destinasjonsside som bruker fakta for å forklare hvorfor de skal kjøpe, registrere seg eller gjøre hva du ber dem om å gjøre.

4. Den følsomme

Fokuser på bedriftens fortelling og menneskene bak virksomheten.

Denne kundetypen reagerer godt på menneskelige elementer og kreativitet på landingssiden din. De setter pris på historier og fortellinger, og er interessert i å skape et meningsfylt forhold til virksomheten din. Den følsomme kundetypen er ofte ustrukturert og tar beslutninger basert på følelser.

Foto av mann som ler.

Du bør fokusere på bedriftens fortelling og menneskene bak virksomheten for å imøtekomme denne kundetypen. Bruk humor, bilder og personlighet for å skape en forbindelse med de besøkende.

Noen råd til en god landingsside for den følsomme kundetypen

  • Bruk bilder som vekker følelser den besøkende kan kjenne seg igjen i. Du kommer langt med et bilde som viser en løsning på kundens problemer.
  • Bruk attester eller historier fra lignende kunder. Dette vil virkelig gi gjenklang hos følsomme kjøpere.
  • Vis et ansikt bak virksomheten. Vis bilder og informasjon om de ansatte, enten du er en mindre aktør eller et stort selskap. Kanskje kjenner kunden igjen noen av de ansatte. Å vise det potensielle forholdet, i tillegg til produktet/tjenesten, kan være det de trenger for å konvertere.

Vis at virksomheten din ikke bare er et selskap – det er en autentisk merkevare som drives av ekte mennesker.

Uansett om dine kunder består av konkurranselystne, spontane, metodiske eller følsomme kjøpere, er oddsen for at de har trekk fra flere av kundetypene ganske stor. Men det å forstå hvilke hovedtrekk målgruppen din kan ha, kan gjøre det enklere å komme med nye ideer for en god landingsside.

Dersom du ønsker flere innspill til hvordan du kan sette opp en landingsside, ta gjerne kontakt for en uformell prat. Vi hjelper deg gjerne!

Relevante innlegg

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk