
Å skrive en artikkel eller et blogginnlegg med godt innhold er ikke verdt papiret det er skrevet på hvis ingen leser det.
Enten du skriver om merkevarebygging eller maskiner, programvare eller putetrekk, IT eller isopor, finnes det enkle grep du kan ta for at folk vil lese teksten, og forhåpentligvis huske både bedriften din og det du selger.
Her er åtte tips til hvordan du kan lage tekster som folk faktisk leser:
1. Lag en fengende tittel
Tittelen er alfa og omega for å få folk til å klikke seg inn på artikkelen i det hele tatt. Her bør du beskrive tydelig hva teksten skal dekke og forventningsstyre leseren. Vær spesifikk slik at du klarer å fange leserne du vil tiltrekke, og hold det du lover slik at leseren er «tilfredsstilt» når de har nådd slutten.
Andre tips er å holde den kort (maks 14 ord), og bruk tall og parentes (vi mennesker er ofte trukket mot titler som skiller seg ut, og jo flere klikk en artikkel får, desto høyere opp i søk vil den rangere). Eller, kanskje du kan stille et spørsmål? Bare pass på at teksten faktisk svarer på spørsmålet.
2. Skriv minst 300 ord
Mens tittelen bør være kort, bør selve teksten være mye lengre. I dag liker nemlig Google lange og grundige artikler, og særlig de på mer enn 300 ord. Det er vanskelig å levere ekte verdi på færre ord enn det (mener de). Bare vær obs på at hele saken bør være fylt med meningsfullt innhold. Lever verdi raskt, hold deg til temaet og stopp når du ikke har mer å si.
Få gjerne noen i målgruppen din til å lese gjennom teksten og gi tilbakemelding på blant annet om du kommer fort nok til poenget, eller om du utelater viktig informasjon. Du kan lære mye av perspektivet til noen utenfra.
Dette er ikke bare viktig for leseren. Google evaluerer også kvaliteten på innholdet ditt basert på såkalt E-E-A-T, som står for ekspertise, erfaring, autoritet og troverdighet. Høy vurdering her kan bety høyere rangering i søk.
Les mer om hvordan Google vurderer innholdet ditt med E-E-A-T.
3. Snakk til målgruppen på deres premisser
Å treffe din ønskede målgruppe handler ikke bare om tematikken eller selve innholdet, men også språket du bruker. Du kommer langt med å bruke ord, uttrykk, fagterminologi og tone som leserne kan relatere til. Dette kan også gi bidra til bedre SEO, søkemotoroptimalisering, innenfor tematikken og bransjen du vil rangere høyt på i søk. SEO er for øvrig noe du alltid bør være bevisst på uansett.
Les mer: Slik endrer AI hvordan du bør jobbe med SEO
4. Vær autentisk, engasjerende og personlig
Dette rådet er ikke uten unntak, som for eksempel i rapporter eller enkelte fagartikler. Men i mange tilfeller lønner det seg å snakke rett til mottaker på en autentisk, engasjerende og personlig måte.
Treffer du en nerve på riktig måte, ikke bare faglig eller rasjonelt, men også følelsesmessig, kan det bygge tillit til merkevaren. Publiseres den på bloggen til en bedrift eller enkeltperson som tilbyr tjenester og produkter, og som gjerne vil være en foretrukket leverandør, kan dette igjen bidra til å bygge merkevare.
5. Flere enkle avsnitt og mellomtitler
Del opp teksten i mange avsnitt og bruk forklarende mellomtitler. Det gjør at den ser mer oversiktlig ut, den er lettere å lese og det er enklere for brukerne å hoppe til det som er interessant. Vinn-vinn.
Bruker du tall i tittel (slik vi har gjort her) vil leserne forvente en liste (slik du får her).
Gi folket det de vil ha!
6. Suppler med bilder og grafikk
Det er kanskje en no-brainer, men vi sier det allikevel: mennesker trenger og ønsker visuell stimuli. Både tittel, artikkel og tekst på sosiale medier kan være hur bra som helst, men hvis du ikke bruker gode bilder som bryter opp teksten kan du fort miste mange av leserne.
Her er det mange muligheter. Du kan bruke bilder du har tatt selv (hvis de er av høy kvalitet), bilder fra en fotograf, bildeprogrammer, eller til og med lage egenkomponerte bilder med kunstig intelligens. Bare sørg for at eventuelle mennesker har riktig antall fingre (eller hoder, for den saks skyld).
7. Bruk varierte formater og ulike komponenter
Sørg for at artikkelen ikke virker overveldende ved første øyekast, og krydre teksten med komponenter som:
- Sitater
- Tekstbokser
- Videoer
- Illustrasjoner eller infografikk
- Punktlister (see what we did there?)
8. Inkluder en CTA (eller handlingsoppfordring)
Bruk Call-to-Action-knappen med måte. Det er ikke alltid det er relevant å oppfordre til en handling i en artikkel, og det er alltid fint å gi verdi uten å forvente at leseren skal gjøre noe mer enn å faktisk lese teksten.
Her får du flere tips til bedriftsbloggen.
Men, vær heller ikke gnien på internlenker til andre relevante artikler, en tjenesteside eller et kontaktskjema der det passer seg. Det viser en hensikt og kan føre dem videre i salgstrakten (for ikke å snakke om at internlenking er en av de viktigste komponentene innen SEO – men mer om det en annen gang).
Apropos internlenking, kan du jo for eksempel lese mer om hvilke tjenester Iteo kan tilby din bedrift. Du er også velkommen til å kontakte oss hvis du bare vil høre mer om B2B-markedsføring.