Hjelp, jeg mistet databasen min!

I disse GDPR-tider er det mange virksomheter som har mistet et betydelig antall kontakter. Vi gir deg åtte råd til hvordan du får kontaktene dine tilbake.

I disse GDPR-tider er det mange virksomheter som har mistet et betydelig antall kontakter. Vi gir deg åtte råd til hvordan du får kontaktene tilbake.

Skrevet av Elin Berg Hennum og Hanne Kristine Vederhus.

 

At tidligere kontakter nå ikke får med seg, eller ignorerer forespørslene dine om å gi nytt samtykke har både fordeler og ulemper. Fordelen er at du sitter igjen med kundene som vil høre fra deg. Ulempen er forklaringsproblemene det gir deg overfor resten av virksomheten din.

Slik får du kontaktene dine tilbake

1. Benytt muligheten til å rydde i kontaktene dine
Se på denne tiden som en sjanse til å finne ut hvilke kontakter det er verdt å jobbe for å få tilbake, og hvilke det er greit å la gå. Fokuser aktivitetene dine på de kontaktene som har vist interesse for deg. Det er mye mer lønnsomt enn å forsøke å vinne tilbake kontakter som ikke er interessert, da disse sannsynligvis ikke vil gi verdi til virksomheten din.

 

2. Ha et effektivt nettsted
Nettstedet ditt er driveren i kommunikasjonen med kunder, leads og interessenter. Uten et godt nettsted blir det vanskelig å bygge opp databasen din. Definer hva målet med nettstedet ditt er og finn ut hvilken rolle den har i virksomheten din. Tenk gjennom hvilke konkrete handlinger du ønsker at potensielle kunder skal gjøre. Nettstedet bør være en informasjonsdatabase som tiltrekker seg alle spørsmål relatert til ditt selskap og din industri. Dette vil gjøre at den genererer trafikk.

 

3. Innhold, innhold, innhold
Selv om du legger ned mye arbeid i å bli GDPR-tilpasset er det viktig å ikke glemme den største grunnen til at kontaktene dine vil høre mer fra deg, nemlig det interessante innholdet du produserer. Fortsett å planlegge, produsere og distribuere rett innhold i rett kanal. Uten en jevn strøm av nyttig innhold vil kundene kunne miste interessen, og det å gi sitt samtykke på nytt kan for kontakten føles som en lang vei å gå.

 

4. Lever innhold med nytteverdi
Nøkkelen til å vekke interessen til kontaktene dine er kunnskap om spørsmålene de har og lett tilgjengelig innhold i digitale kanaler som besvarer disse. Din kommunikasjon må svare på det kunden søker etter og innholdet må være godt nok til at kontakten ønsker mer informasjon fra deg. For å oppnå dette må du tilpasse innholdet etter hvor i kundereisen målgruppene er. Blogg er en kanal som egner seg godt til å dele kunnskap og holde kontakten med kundene dine, uten å fremstå som masete.

 

5. Vær tydelig på hva du vil at kontakten skal gjøre
Sørg for å ha tydelige call-to-actions i innholdet ditt. Hvorfor kontakten skal velge dine produkter eller tjenester må komme klart og tydelig frem. Har du først klart å gjøre kontakten interessert i å få mer informasjon fra deg gjennom godt innhold, er det kjedelig å gå glipp av muligheten fordi kontakten ikke visste hvor hun skulle legge igjen kontaktinformasjonen sin. Sørg for å ha minst én call-to-action på hver produktside på nettsiden, i blogginnlegg og når du gjør bunnen-av-trakten-annonsering i sosiale medier.

 

6. Synlig påmelding til nyhetsbrev
Sørg for at det er enkelt for potensielle kunder å melde seg på nyhetsbrevet ditt. Ha en synlig påmeldingsknapp på nettstedet ditt, i sosiale medier og andre digitale plattformer du bruker. Husk også å overholde GDPR ved å ha en synlig avmeldingsknapp.

 

7. Smart spredning
Det er viktig å ha en god plan for hvordan du skal spre innholdet ditt slik at flest mulig i målgruppen din ser det. Sørg for at innhold du har på nettsiden rangerer godt for relevante søkeord, slik at du kan plukke opp relevant trafikk som aktivt søker etter dine produkter eller tjenester (SEO). Konkurransen for organisk synlighet kan være hard og det tar tid å bygge opp nettsiden for å generere organisk trafikk. Derfor bør man også komplimentere med søkemotormarkedsføring som google AdWords, som lar deg kjøpe synlighet blant Googles søkeresultater.

Skap også oppmerksomhet rundt innholdet ditt på sosiale medier. Jo bedre innhold du har, desto mer vil det engasjere publikum og spres til andre. Godt innhold bør også promoteres for å hjelpe det til å nå enda flere personer. I tillegg kan du bruke annonser for å kommunisere enda mer målrettet mot en spesifikk gruppe og spisse budskapet ditt mer.

 

8. Systematiser kommunikasjonen med kontaktene
For å kunne tilpasse innholdet etter kontaktenes kundereise trenger du et system. En plattform for marketing automation gir deg muligheten til å følge opp kontakter og leads, og segmentere dem på en god måte. Det gjør at du blir mer treffsikker i innhold og budskap ut mot kundene dine. Ikke minst, du kan automatisere store deler av prosessen. Dette skaper en bedre opplevelse for kundene dine og kan gi virksomheten din økt verdi.

Et godt marketing automation verktøy hjelper deg i tillegg med å håndtere samtykker slik at du kan overholde GDPR-reguleringene på en god måte. Husk at du til enhver tid må kunne bevise at de du markedsfører til har gitt aktivt og informert samtykke til at du kan kontakte dem. Ledende aktører som Hubspot gjør samtykkeprosessen smertefri for alle involverte.

 

Det kan føles overveldende å miste store deler av kontaktdatabasen sin, men fortvil ikke. Snakk med oss om kommunikasjonen med kundene du har.

 

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *