Hanne Tysnes Holm smiler, mens Lena Øverby ler og peker.
Hanne Tysnes Holm, designer i Iteo, deler viktigheten av universell utforming, og hvordan du kan ta det i bruk.

Nå flere med innhold som følger universell utforming

– Publiserer du innhold som ikke følger standarden for universell utforming, risikerer du at en tredjedel av målgruppen velger deg bort, sier Iteos designer, Hanne Tysnes Holm.

– Universelt utformet innhold rangerer bedre i organiske Google-søk, og kan drastisk øke rekkevidden til innholdet ditt.

Hanne Tysnes Holm, designer i Iteo.

Hva er universell utforming?

Over en million nordmenn har problemer med å bruke tjenester på mobil eller nett av flere grunner. Det kan være på grunn av:

  • Kognitive funksjonsnedsettelser
  • Motoriske funksjonsnedsettelser
  • Synshemninger
  • Hørselshemninger

Universell utforming handler om å ta hensyn til og tilrettelegge for dette i utformingen av innhold, for eksempel bedriftens blogginnlegg, whitepapers og filmer. Det er Likestillings- og diskrimineringsloven som stiller krav om universell utforming. Disse kravene kalles WCAG 2.0-standarden.

Eksempler på universell utforming er teksting av video, alternative bildetekster, riktig formatert tekst og hyperlenker. Gjort riktig vil tiltak som dette legge til rette for at de med funksjonsnedsettelser også kan motta budskap fra bedriften din.

Med EUs nye webdirektiv (WAD) er det gitt pålegg om at alle offentlige virksomheter og deres leverandører skal ha en tilgjengelighetserklæring på nettstedet sitt. Erklæringen skal dokumentere hvordan, og i hvilken grad, et nettsted eller digitalt verktøy er designet for å være tilgjengelig for alle. I dette blogginnlegget forklarer vår partner Appex hvorfor tilgjengelighetserklæring er relevant for deg.

Fordelene med universell utforming

Alle skal i like stor grad kunne bruke produkter og tjenester, og den viktigste fordelen med universell utforming er at det muliggjør nettopp det. Men bedriften kan også høste frukter av å følge kravene til universell utforming.

Over en million nordmenn har én eller flere former for funksjonsnedsettelse. Er ikke innholdet optimalisert og tilpasset deres behov, er den mer eller mindre ubrukelig for en tredel av våre innbyggere. Du risikerer å miste en stor del av all trafikken til nettsiden dersom innholdet ikke møter kravene til universell utforming. Ergo, universelt utformet innhold kan:

  • Føre til flere besøkende
  • Resultere i flere konverteringer, salg, nedlastninger etc.
  • Rangere bedre i Google-søk (SEO)

Men hva har universell utforming og søkemotoroptimalisering med hverandre å gjøre? Alt, ifølge Iteos designer, Hanne Tysnes Holm.

– Flere av kriteriene for universell utforming overlapper med Googles kriterier for bedre plassering i organiske søk. Riktig formatert innhold som følger WCAG 2.0-standarden, vil rangere høyere i Google-søk enn innhold som ikke følger den samme standarden, forklarer hun.

– Økt trafikk fra organiske søkeresultater kombinert med innhold som er tilpasset med ulike behov, kan drastisk øke rekkevidden på innholdet ditt, sier Hanne.

– Tilby et alternativ som enten brukeren eller et hjelpeprogram kan forstå. På den måten går de ikke glipp av viktig innhold.

Hanne Tysnes Holm, designer i Iteo.

Hannes 5 tips til universell utforming av innhold 

Blogginnlegg, whitepapers, e-bøker og videoer. Alt innholdet på nettsiden din kan med fordel følge standarden for universell utforming. Her deler Hannes sine beste tips til universell utforming av innhold. 

1. Tenk klarspråk i sidetitler 

Det er mange som bruker sidetitler når de navigerer seg rundt på en nettside for å finne det innholdet de leter etter. Å bruke klare og tydelige sidetitler gjør det enklere å finne frem til riktige sider. 

– Dersom du legger inn innlegg eller sider i WordPress, genererer ofte WordPress en automatisk sidetittel, eller permalenke, basert på overskriften du selv har skrevet inn. Denne kan du redigere slik du ønsker for at den tydelig signaliserer sidens tema, sier Hanne.

2. Alternativ til ikke-tekstlig innhold

Bilder, grafikk, videoer og annet innhold som ikke er tekst bør ha et tekstlig alternativ. For bilder kan det være å legge inn alternative bildetekster, slik at svaksynte og blinde kan få lest opp en beskrivelse av bildet. Videoer på nettsiden bør tekstes, slik at de med hørselshemninger kan få med seg hva som blir sagt. 

– Det handler om å gi et alternativ som enten brukeren eller et hjelpeprogram kan forstå. På den måten går de ikke glipp av viktig ikke-tekstlig innhold. Overflødig grafikk og dekorasjon kan legges inn på en slik måte at det blir ignorert av disse programmene, forklarer Hanne.

Portrett av Hanne Tysnes Holm.

3. Ikke bruk bilder av tekst 

Dersom du kan bruke ren tekst istedenfor bilder av tekst, er dette mer optimalt for universell utforming av flere grunner. Bilder av tekst får verre oppløsning når det blir forstørret, mens ren tekst i større grad beholder samme oppløsning. I tillegg er det enklere for hjelpeprogrammer å lese ren tekst. Dette kan være utfordrende ved bruk av infografikk og liknende. 

– Bruker du infografikk anbefaler jeg at du legger informasjonen fra denne grafikken som ren tekst enten over eller under selve infografikken, sier Hanne. 

4. Formater innholdet riktig 

Overskrifter bør følge en hierarkisk struktur. Dette gjør det mulig for hjelpeprogrammer å skille mellom brødtekst, overskrifter og underoverskrifter. I dette innlegget, for eksempel, er sidetittelen «Nå flere med universelt utformet innhold» kodet som <h1>, fordi det er overskriften på siden. «Hannes 5 tips til universell utforming av innhold» er kodet som <h2> fordi det er en underoverskrift. Tittelen til dette avsnittet er kodet som <h3>, fordi det er en underoverskrift under <h2> igjen. De fleste publiseringsverktøy, inkludert WordPress, har disse overskriftsnivåene enkelt tilgjengelig i verktøylinjen slik at du selv kan formatere overskrifter riktig. 

Mange, både med og uten nedsettelser og hjelpemidler, bruker overskriftsnivåer for å skumlese tekst og navigere seg til det innholdet som er relevant for dem.

5. Riktig bruk av lenketekst 

Når du skriver blogginnlegg vil du av og til lenke til andre, relevante blogginnlegg på nettsiden din. Da bør lenketeksten tydelig beskrive hva lenken fører til. Flere brukere vil ikke klikke på lenker uten at det er tydelig hvor de fører, og for programmer som leser opp lenker er det også ønskelig at disse er i kontekst. Her er et par eksempler på god og dårlig bruk av lenketekst: 

Dårlig bruk av lenketekst: Interessert i å spre innholdet ditt gratis? Les mer her!
Riktig bruk av lenketekst: Les mer om hvordan du sprer innholdet ditt gratis!

Vil du forsikre deg om at innholdet ditt følger kravene til universell utforming? Ta kontakt med oss for en hyggelig prat!

Mer informasjon om universell utforming og WCAG2.0-standarden finner du på Difis nettsider. 

Denne artikkelen ble originalt publisert i 2020, men er oppdatert i juli 2023.

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk