Slik får du mest ut av byrået ditt

Nye tider gir nye typer byrå som bør levere nye ting. Dermed bør kundene ha nye forventninger.

Alle vil ha mer for mindre, men du skal da også sørge for at byrået kan vokse sammen med din bedrift for å kunne gi deg nettopp dette.

Markedet er i endring og mange bedrifter innser nå at det er på høy tid å hive seg på karusellen. Det nytter ikke å være navlebeskuende og være mer opptatt av å kommunisere alt det fine akkurat din bedrift har å by på, når man glemmer hva kundene egentlig kommer til deg for å få løst. Endringene er kommet for å bli, og det blir bare flere av dem måned for måned. Det er da du som bedrift skal spørre deg selv om hva du vil få ut av byrået ditt.

McKinsey har skrevet en artikkel om hvordan ledere som er flinke på relasjonene med byrået er de som er best posisjonert til å forbedre sin egen markedsføring. Markedet er komplekst, og det er et tøft marked både for bedrifter og byråer å skille seg ut.

Så hva koker det hele ned til? Kostnadseffektivitet og måling. Alle vil ha mer for mindre, men du skal da også sørge for at byrået kan vokse sammen med din bedrift for å kunne gi deg nettopp dette. Med inspirasjon fra nevnte konsulentbyrå deler vi derfor våre tips til hvordan du får mest mulig ut av byrået ditt:

1. Lag en plan som kan gjennomføres

Å bruke mye tid og ressurser på en plan som legges i skuffen til neste gang man skal levere en plan, er en dårlig idé. Sett deg noen mål for hva du ønsker å oppnå med din bedrift, og spør byrået ditt om hvordan dere sammen kan løse oppgavene på best mulig måte. Still spørsmål til omgivelsene dine. Ikke bare kolleger, men til byrået ditt også. Bruk dem som de rådgiverne de tar seg betalt for å være, og ikke vær redd for å stille krav. 

2. Riktig innhold til riktig kanal

Å tilpasse innhold til riktig kanal, til riktig tid og samtidig måle hver eneste ting er noe du som kunde bør kunne kreve fra byrået sitt, og noe som byråer må kunne tilby. Inbound Marketing som er den store trenden akkurat nå, handler om nettopp dette. Å bruke markedsføring for å få tak i flere potensielle kunder i stedet for å forvente at de markedstiltakene du har brukt mye tid og ressurser på skal gi samme gevinst på lang sikt. Alle kjemper om oppmerksomhet og den beste måten å få verden til å skjønne at du er til, er å skape godt innhold i ulike kanaler, og dele dette med brukerne.

Finger trykker på et tastatur på en oransje knapp hvor det står "Inbound marketing"
Anbefalt lesning:

3. Facebook er ikke bare Facebook

De aller fleste bedrifter skjønner nå at Facebook er ikke til å unngå dersom man vil kommunisere med resten av verden og ikke minst sine eksisterende og potensielle kunder. Det nytter ikke bare slenge opp en konto for å være med i gjengen. B2B-bedrifter må gi kundene verdi på FB.

4. Måling er alfa og omega

Som kunde bør du være opptatt av at byrået ditt kan måle alle planlagte aktiviteter. Resultatene skal analyseres og kunne gi deg et svar på hvorfor ting er som de er og hvordan man kan endre og finjustere kampanjer og andre ting man har satt opp i en markedsstrategi- og plan. Hvem, hva, hvor, hvorfor og hvordan er alltid godt å ha i bakhodet. Hvorfor brenne av alle kronene på flotte og fine kampanjer dersom man ikke kan måle og analysere resultatene underveis og i etterkant?

5. Oppfølging og synlighet

Du burde pleie forholdet ditt til byrået på samme måte som du ønsker å pleie et vennskap. Enveiskjøring og kontakt to ganger i året holder som oftest ikke til å få noe utbytte. Å ha kontakt bare for å ha kontakt er ingen god plan. Sørg for å stille krav og forventninger til byrået ditt og ha en hyppig dialog. Sørg samtidig for å være synlig som kunde, og forvent at byrået tilbyr samme synlighet til deg som kunde. Hvert møte skal ha klare agendaer, og det skal ikke være tvil om hvem som gjør hva.

6. Bruk eget nettverk

Vil du at dine egne kunder, både eksisterende og potensielle, skal snakke om deg og anbefale din bedrift og dine produkter til andre? Da vet du at Friend of Mine-markedsføring er essensielt. Slik jobber vi også i Iteo, og det er vi stolte av.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk