Daglig leder i Iteo, Andreas Thue, smiler i fargerik dress på en sommerdag.

Kjetil Try! Can You Hear Me?

Your boys and girls will take a hell of a beating.

«Der blåser han! Der blåser han! Norge har slått England 2-1 i fotball! Vi er best i verden! Vi er best i verden! Vi har slått England 2-1 i fotball! Det er aldeles utrolig! Vi har slått England! England, kjempers fødeland – Lord Nelson, Lord Beaverbrook, Sir Winston Churchill, Sir Anthony Eden, Clement Attlee, Henry Cooper, Lady Diana, vi har slått dem alle sammen, vi har slått dem alle sammen. Maggie Thatcher, can you hear me? Maggie Thatcher, jeg har et budskap til deg midt under valgkampen, jeg har et budskap til deg: Vi har slått England ut av verdensmesterskapet i fotball. Maggie Thatcher, som de sier på ditt språk i boksebarene rundt Madison Square Garden i New York: – Your boys took a hell of a beating! Your boys took a hell of a beating! Maggie Thatcher: Norge har slått England i fotball! Vi er best i verden! It’s Norway two. England one. What a fabulous night for football! Vær så god, studio!»

– Bjørge Lillelien, 9. september 1981

I 1981 ble Bjørge Lillelien en legende da han euforisk utbasunerte at Norge var best i verden i fotball. Utblåsingen er innlemmet i Norges kulturarv.

Om ikke direkte sammenlignbart, var det like uventet som da Norge slo England, at Iteo høsten 2021 kom på tredjeplass i Byråprofil, blant landets beste markedsføringsbyråer – kun slått av Pol, og Try som vant den prestisjetunge prisen 19. år på rad.

Vi må tørre å ha mål

Janteloven skriker med full kraft mot Iteos ferskeste mål:

I 2022 skal vi klatre enda høyere på pallen. Vi skal gjøre alt vi kan for å frarøve Norges mest kjente reklamebyrå gjennom tidene muligheten til å vinne Byråprofil for 20. år på rad.

Det er lett å kalle ambisjonen naiv og urealistisk, og det blir ikke enklere når innsikten fra Byråprofil-undersøkelsen viser at det er mange poeng opp til Try på første plass, og noe kortere til andreplassen. Likevel er det nok av argumenter for å være dumdristige nok til å være ambisiøse. Resultatene fra årets undersøkelse viser at:

  • vi vinner kategorien for beste innholds- og performancebyrå med god margin, og med den høyeste scoren noensinne i kategorien
  • vi scorer svært godt på undersøkelsen til tross for at ingen av våre egne kunder har vært med i utvalget. Vi håper og antar at de som jobber med oss hadde bidratt til en høyere poengscore, for de hadde vel ikke vært kunder om de ikke var fornøyde?
  • vi anerkjennes som et av byråene med de beste forutsetningene for å lykkes inn i fremtiden
  • vi er et av byråene med lavest merkevarekjennskap, og potensialet er stort i takt med at flere blir oppmerksomme på oss

Om vi ikke lykkes så har vi hatt vårt morsomste år noensinne, og vi vil aldri angre på at vi prøvde. Det blir et eksperiment vi kan se tilbake på som et høydepunkt i karrieren.

Andreas Thue, daglig leder i Iteo

Vi har trua, vi skal klare det

I 2016 kom vi 0.03 poeng bak Trigger, som samme år ble kåret til verdens mest kreative byrå i kåringen Årets byrå. Da var vi raske med å si at neste år skulle vi vinne. Det var like modig da, som vårt nye mål nå.

I 2016 var Trigger superstjerner i byråmarkedet, på samme måte som Try dominerer Byråprofil. Vi oppnådde målet og vant Årets byrå i 2017. Vi ble da også kåret til det byrået som rangerte høyest på digitale ferdigheter. Den så vi ikke komme, som vi heller ikke forventet like gode resultater i Byråprofil.

Vår vei høyere opp på resultatlista vil i hovedsak handle om å gjøre det vi alltid har gjort: Blidgjøre kundene vi har.

Samtidig har vi en ambisjon om å gjøre det største bykset i kjennskap som noensinne er registrert av Kampanje og TNS Kantar som står bak undersøkelsen.

Slik skal vi klare det

I 2022 skal vi bygge merkevaren Iteo. Vi skal bli veldig mye mer synlige. Vi skal føre an i debatter. Vi skal dele våre tanker, verdier og holdninger. Vi skal by på kunnskap og inspirasjon. Vi skal gjøre mer som vekker oppsikt, og vise at B2B-byråer også er veldig kreative.

Om innsatsen og investeringene gjør at vi forbedrer vår poengscore og klatrer oppover på listen vil det definitivt ha vært verdt det.

Om vi ikke lykkes så har vi hatt vårt morsomste år noensinne, og vi vil aldri angre på at vi prøvde. Det blir et eksperiment vi kan se tilbake på som et høydepunkt i karrieren.

Håpet er å neste høst utbasunere: «Trigger. Netlife. Pol. Try. Vi har slått dere alle sammen, vi har slått dere alle sammen! Kjetil Try. Kan du høre meg? Kjetil Try… Folka dine fikk skikkelig juling. Folka dine fikk skikkelig juling».

Det er lov å drømme. Vi prøver. Vi håper på din støtte.

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk