Slik lykkes du med tankelederskap

Å ta en posisjon som tankeleder kan gi virksomheten og merkevaren din økt kjennskap og styrket omdømme. Her er noen råd om hvordan du lykkes.

Illustrasjon av en rød papirbåt som tar en annen vei enn flere hvite røde papirbåter.

Forbes skriver at en tankeleder er en virksomhet eller person som har opparbeidet en naturlig faglig autoritet som gjør at hele bransjen lytter og henvender seg til dem for deres ekspertise.

En internasjonal undersøkelse gjennomført av Edelman og LinkedIn, basert på innsikt fra 3275 globale beslutningstakere, bekrefter at virksomheter som produserer tidsriktig, tankevekkende innhold har større evne til å fange kundenes oppmerksomhet.

88 prosent av de spurte beslutningstakerne mener at tankeledelse (thought leadership) er effektivt for å styrke deres oppfatning av en organisasjon – men bare 17 prosent vurderer kvaliteten til mesteparten av innholdet de leste som veldig bra eller utmerket.

Godt tankelederskap vil derfor kunne styrke selskapets omdømme. Dårlig utført tankeledelse har motsatt effekt, og kan i verste fall føre til at beslutningstakere velger en annen potensiell leverandør eller partner.

Posisjon og fokusområde

Tankeledelse starter alltid med en visjon. Skal du lykkes må du først definere hvilket område du ønsker å ta en posisjon som tankeleder. Det er lurt å være tålmodig og ikke gå for bredt ut. Det kan slå feil vei. Man mister fokus og troverdighet.

Tankelederskap skal støtte opp under virksomhetens posisjon og kjerneverdier. Innsikt i, og kunnskap om egen visjon vil hjelpe deg og virksomheten å ta en posisjon som skiller seg fra konkurrentene.

Strategisk valg og troverdig budskap

Å ta en posisjon som tankeleder er et strategisk valg. Mange forveksler dette med et taktisk grep. Evnen til å skape endringer må være tilstede. Dette gjelder for hele virksomheten, ikke bare for den som skal uttale seg på vegne av den.

En god tankeleder utfordrer det etablerte, i motsetning til en ekspert som ofte bekrefter det etablerte. Tankelederskap handler om å ha riktig perspektiv på ting og innsikt nok til å ta en posisjon som også skal gjelde i fremtiden.

Godt og tidsriktig innhold

En god plan for både ekstern- og internkommunikasjon, med relevant innhold man kan utvikle for kunder, partner og leverandører er viktig. Planen kan inneholde elementer som blogginnlegg, artikler, leserinnlegg, pressemeldinger, presentasjoner, video og podcast. Alt innhold bør tilpasses egne, fortjente og betalte kanaler.

Mann som jubler foran data med teksten "Innhold som selger"

Smarte budskap og effektiv markedskommunikasjon gir flere salgsmuligheter.

Last ned vår guide til innhold som selger her.

Målgrupper og relasjoner

Tankeledelse handler om kommunikasjon og hvordan bygge relasjoner. For å vite hva og hvordan du skal kommunisere, må du forstå målgruppens utfordringer og problemer. Først da engasjerer du målgruppen og skaper effekt.

Folk handler og inngår avtaler basert på råd fra mennesker de stoler på, og anbefalinger de får. Det handler om tillit som oppstår via ferdigheter, fagkunnskap og kompetanse. Du som tankeleder kan hjelpe målgruppene dine med å få en bedre forståelse for – og innsikt – i et tema eller problemstilling. Vellykket tankeledelse inspirerer og påvirker målgruppenes handling, enten du har påvirket kjøpsbeslutningen deres, hjulpet dem med å gjøre jobben sin bedre eller hjulpet dem med å forstå et problem.

Ønsker du hjelp til å ta en posisjon som tankeleder? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat, eller book en gratis workshop.

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.