PR og innhold

"Once upon a time" skrevet på en gammeldags skrivemaskin

Innholdsmarkedsføring handler om historiefortelling og å vise kompetanse, uten å ty til skryting. I dag kan innhold og effektiv PR være to av dine viktigste verktøy for å nå ut til markedet.

Undersøkelser viser at to av tre virksomheter som jobber med innholdsmarkedsføring mener dette er veldig, eller ekstremt effektivt for deres merkevare.

Vi lever i et informasjonssamfunn der alle til enhver tid kjemper om oppmerksomheten. Med smarte forbrukere som enkelt ignorerer det som oppfattes som reklame, tvinges virksomheter til å gå vekk fra tradisjonell markedsføring og finne andre måter å nå frem til målgruppene sine på. Her kommer innholdsmarkedsføring inn i bildet.

Hvorfor jobbe med innhold som en del av din markedsføring?

Vi mener at innhold er det viktigste verktøyet du har for å nå ut til markedet i dag. Og det kan se ut som om mange er enige med oss i dette. Undersøkelser viser nemlig at to av tre virksomheter som jobber med innholdsmarkedsføring mener dette er veldig, eller ekstremt effektivt for deres merkevare. Derfor er det kanskje ikke så rart at disse virksomhetene også investerer over halve markedsbudsjettet sitt på innhold.

Ved hjelp av godt og synlig innhold kan du:

  • Gi leads og prospekter kunnskap og en bedre forståelse for produktene og tjenestene du tilbyr
  • Vise hvordan dine produkter og tjenester løser deres utfordringer
  • Sette i gang diskusjoner og dialog rundt virksomheten din, fagfeltet dere jobber innenfor og det dere leverer
  • Bygge en relasjon mellom deg, kundene dine og andre interessenter
  • Skape en følelse av fellesskap rundt merkevaren din

Gjennom innhold i egne kanaler, som både er kostnadseffektivt og under din fulle kontroll, kan du by på kunnskap og bygge opp et publikum som vil følge deg, like deg og dele innholdet ditt. Intensjonen er å skape merkevarebevissthet og lojalitet til din bedrift.

Er du flink til å dele godt innhold jevnlig, vil du på sikt kunne tiltrekke deg et tydelig og definert publikum og bygge langsiktige relasjoner med disse. Det beste er at disse relasjonene har en målbar forretningsverdi! For virksomheter er innhold et verktøy som kan bidra til å:

  • Forbedre merkevarekjennskap
  • Øke salg
  • Etablere og opprettholde en relasjon til målgruppene dine
  • Engasjere prospekter, kunder og andre interessenter
Mann som jubler foran data med teksten "Innhold som selger"

Smarte budskap og effektiv markedskommunikasjon gir flere salgsmuligheter

Last ned vår guide til innhold som selger her

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er prosessen med å planlegge, skape og spre relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke og engasjere tydelige målgrupper. Det handler om å gå vekk fra tradisjonell reklame og heller dele nyttig innhold som har en tydelig verdi for kunder og andre du ønsker å kommunisere med.

For sannheten er dessverre at forbrukere sjeldent ser etter produktene eller tjenestene dine når de søker på nettet. Det de er opptatt av er utfordringene de har og hvordan de kan løse dem. Innholdsmarkedsføring handler om å vise at det er du som sitter med løsningen, uten å måtte ty til skrikende salgsbuskap som målgruppene dine har lært seg å ignorere.

Hva slags innhold bør du produsere?

Når vi snakker om innhold kan dette være alt fra blogginnlegg med nyttige tips, video-tutorials, intervjuer, kundehistorier, leserinnlegg og pressemeldinger. Nøkkelen ligger i å produsere innhold som:

  • Er relevant, interessant og nyttig for målgruppene dine
  • Har gode og spissede budskap
  • Er tilpasset kanalen innholdet skal brukes i
  • Er søkemotoroptimalisert

Hva slags innhold du bør produsere og dele kommer helt an på hvilke mål du har og hvem du ønsker å kommunisere med.

I Iteo liker vi å utarbeide personas og produsere innhold rettet mot disse. Personas kan defineres som en dybdeprofil av de typiske kundene bedriften din har. Hva er deres mål, utfordringer og innvendinger mot ulike varer og tjenester? Ved å jobbe grundig med personas slipper du å markedsføre i blinde – for det finnes ingen oppskrift på innhold som treffer alle.

Er du usikker på hvilke utfordringer kundene dine har? Ta en prat med selgerne dine! Vi kan nesten garantere at de har en liste med spørsmål de må svare på flere ganger i uken. Svarene på disse spørsmålene kan for eksempel gjøres om til en informativ tekst eller et videoinnlegg.

Ikke glem PR

Når vi snakker om PR i denne sammenhengen tenker vi i hovedsak på medierelasjoner, selv om PR-faget i prinsippet favner all kommunikasjon med alle målgruppene dine. Det er nemlig ingen grunn til å glemme mediene.

Jobber dere med innholdsmarkedsføring, jobber dere med å finne de gode historiene som resonnerer mot målgruppene eller personas som dere (forhåpentligvis) har definert.

De overordnede kommunikasjonsmålene er som regel de samme både for innholdsmarkedsføring og PR, og arbeid for å finne gode historier som media kan ha interesse for, fungerer i prinsippet helt likt.

Ved å sikre at de som jobber med innhold har tanke for hvilke historier som også kan være av interesse for journalister og deres lesere, kan historiefortellingen dere jobber med for å sikre god innholdsmarkedsføring nå enda lenger. Derfor er det så viktig at markedsføring og PR ikke jobber i ulike siloer.

Hos Iteo har vi team som består av ulik markedsføringskompetanse. Målet er at PR alltid skal være en del av miksen. Selv om det fortsatt er enklere å måle konkrete leads, resultater og ROI på innholdsmarkedsføringen, ser vi at kundene våre fortsatt får leads fra god medieomtale. Kanalen er fortsatt for verdifull til å overse.

Hvordan lykkes med arbeidet?

For å lykkes med innholdsmarkedsføring og PR er selvfølgelig godt innhold nøkkelen, men det er ikke alt. Du bør også sette smarte mål, kjenne målgruppene dine og ha en klar strategi. I tillegg bør du måle resultater underveis slik at du alltid kan justere og forbedre innholdet.

Flere av våre kunder høster gode frukter av arbeid med innhold og PR. Vårt konkurransefortrinn er at vi satser knallhardt på skriveferdigheter og søkemotoroptimalisering. Samtidig har vi en god forståelse for våre kunder og markedet de opererer i. Noe av det vi hjelper våre kunder med innen innholdsmarkedsføring og PR er:

  • Strategi
  • Utarbeidelse av målgrupper og personas
  • Innholdsproduksjon
  • Søkermotoroptimalisering (SEO)
  • Call to actions (CTA)
  • Rapportering, måling og optimalisering av innhold
  • PR og mediehåndtering

Hvordan måle resultater av innholdsmarkedsføring og PR?

I dag er det vanlig å måle innholdsmarkedsføringens suksess etter følgende kriterier:

  • Økt trafikk til nettsiden
  • Forbedret SEO-rangering
  • Økt antall abonnenter
  • Økt salg
  • Høyere konvertering
  • Bedre kvalitet på salgsklare leads
  • Økt merkevarekjennskap

I Iteo måler vi markedsaktiviteter og rapporterer konkrete resultater til våre kunder. Vi jobber ikke ut ifra antagelser – vi skal kunne dokumentere at jobben vi gjør bidrar til konkrete salg og nye muligheter.

Hva koster arbeid med innholdsmarkedsføring og PR?

Det finnes dessverre ingen klar fasit på hva arbeid med innholdsmarkedsføring vil koste deg. Det kommer an på hvor mye av jobben dere vil gjøre selv, og hvor mye dere eventuelt vil gjøre i samarbeid med et byrå.

Den største kostnaden vil ofte være knyttet til selve innholdsproduksjonen, da det å produsere innhold som virkelig har en verdi for målgruppene du vil kommunisere med er en langsiktig investering.

Relevante innlegg

Hva kan vi hjelpe deg med?