Performance

Nærbilde av en pil som treffer "bulls eye" på en målskive. Symboliserer hvordan performance marketing bidrar til målrettet markedsføring.

Performance marketing, eller resultatbasert markedsføring, er et begrep som mange klør seg i hodet av. Hva betyr det egentlig? Her får du en innføring i hva begrepet er, og hvordan Iteo strategisk bruker performance marketing til å ta deg et steg videre.

Synlighet, måling og resultater. Tre kriterier enhver bedrift bør sikte mot å oppnå – og tre kriterier som kjennetegner begrepet performance marketing. Performance marketing er kostnadseffektivt, treffsikkert og innebærer lav risiko for bedrifter. For oss i Iteo handler performance marketing om å treffe riktig person, på rett tidspunkt til enhver tid.

Hva er Performance marketing?

Performance marketing er en metode som baserer seg på målbar markedsføring, hvor arbeidsmetoden underveis styres av resultatene. I praksis innebærer det markedsaktiviteter som består av en konkret målsetting, detaljert målretting og segmentering, og gjerne et tydelig konverteringsløp. Det er dette som gjerne kalles trakten, eller kundereisen, i markedskommunikasjon. Det vil si at når bedriften din er synlig, og du tilpasser innhold til spesifikke målgrupper, kan du gjøre kalde leads om til betalende kunder.

Mulighetene performance marketing gir kan kokes ned til tre punker som vi skal gå nærmere inn på;

  1. For det første slipper du å låse budsjettet ditt til én annonse
  2. For det andre kan du benytte deg av målrettet kommunikasjon

Og til slutt kan du måle og optimalisere kommunikasjonen din hele veien, slik at midlene blir brukt på innholdet målgruppen din faktisk er interessert i. Og hva er vel bedre enn en fornøyd kunde?

Fordi performance marketing lar deg betale for det du faktisk får, utsettes ikke bedriften for potensielle store økonomiske tap

Ikke et låst budsjett

Performance marketing er ikke det samme som å kjøpe en helsides annonse i en papiravis for en stiv pris. Det finnes ikke et ideelt budsjett i performance marketing, for budsjettet vil variere ut ifra hvor man ønsker å formidle informasjon, hvor mange man vil nå ut til og hvor hard konkurransen er for å nå ut til akkurat den målgruppen du ønsker å nå. Budsjettet kan kontinuerlig økes eller senkes etter behov eller ønske – og passer derfor for bedrifter med både små og store budsjetter. I de fleste tilfeller er det konkurranseaspektet som er den mest utslagsgivende faktoren på den endelige prislappen

Kostnadseffektivt

En stor fordel med performance marketing er hvor kostnadseffektivt det er: du betaler kun for resultatene du får. Slike resultater kan være antall klikk, konverteringer eller eksponeringer. Med dagens moderne teknologi trenger man ikke å annonsere i blinde. Det kan for eksempel være verdt å betale ekstra for en artikkel dersom målgruppen du vil nå bruker seks minutter på å lese teksten, fremfor et halvt minutt.

Vi anbefaler å benytte et måleverktøy som lar deg se om det du produserer faktisk blir lest, og om du når målet du har satt deg om antall konverteringer. Får du få eller ingen konverteringer, er det verdt å ta en gjennomgang på hva som ikke fungerte – og justere markedsføringen deretter. Et verktøy vi anbefaler er HubSpot. Iteo er sertifisert HubSpot-partner, noe som gjør at vi kan levere verktøy og prosesser som er tilpasset dine ambisjoner og mål om å gjøre leads om til kunder.

Lavere risiko

Fordi performance marketing lar deg betale for det du faktisk får, utsettes ikke bedriften for potensielle store økonomiske tap. Ikke bare er det lettere å overbevise dine overhoder om at dette er riktig strategi, men en kampanje kan for eksempel lanseres mye raskere.

I markedsføring betales det ofte høye summer på forhånd for å oppnå synlighet i en viss periode, og det er gjerne omfattende beslutningsprosesser bak. Da er det uheldig å legge frem en sluttrapport med null eller få konverteringer.

Målretting

Du har kanskje hørt om massekommunikasjon? Målretting gjør det helt motsatte. I en performance marketing-kampanje segmenteres målgruppene, og det lages flere versjoner av budskapet tilpasset hvert segment. Det finnes ikke ett budskap som passer for alle segmenter. Da er det viktig å lage personas, slik at du vet hvem du henvender deg til – og hva de du vil nå ut til er interessert i.

Målrettet markedsføring bygger på strategi, noe som ofte gir bedre resultater enn annen type markedsføring. Det er fordi du hele tiden måler og optimaliserer innholdet for at du skal få de beste resultatene, både for bedrift din og dine kunder.

Tilpasset målgruppen

Performance Marketing gjør det altså mulig å tilpasse bedriftens budskap slik at informasjonen når ut til akkurat de målgruppene du ønsker å nå. Våre erfarne rådgivere har lang erfaring med å produsere innhold tilpasset kanalene og målgruppene din bedrift vil være synlige i.

Kanskje vil du være mest synlig på sosiale mediekanaler som Facebook, Instagram eller Snapchat? Kanskje er det viktigst for din bedrift at produktene dine synes øverst på Google? Eller kanskje trenger du leads du kan følge opp med e-post og premiuminnhold som e-bøker og whitepapers? Dette er noe vi i Iteo hjelper kundene våre med hver eneste dag.

Måling av resultater

Det finnes et hav av parametere som kan måles, avhengig av hvem som er målgruppen for din bedrift. Vi kan for eksempel hjelpe deg med å se hvor de som klikker på annonsen bor, hvor mange som besøker nettsidene dine, og hvor mange av dem som kjøper noe.

Å måle resultater løpende gjør at vi kan endre på annonsene mens de fortsatt er aktive – slik at man for eksempel kan legge inn søkeord som målgruppen benytter seg av i Google. Slik snur man en annonse som ikke fungerer til en som potensielt kan ha høy konverteringsgrad.

Hva kan Iteo gjøre for din bedrift?

Iteo består av et knippe dyktige mennesker med forkjærlighet for digital markedsføring. I hjertet av digital markedsføring ligger begrepet performance marketing – eller resultatbasert markedsføring.

Våre digitale rådgivere kan hjelpe deg i hvert eneste ledd, fra idé til måling av konverteringer, eller i leddene du selv er usikker på. Vi har mange års erfaring med google-annonsering, native-annonsering, sosiale medier og inbound marketing – fire kategorier som hører hjemme i Performance Marketing.  Vi tar gjerne en prat om hvordan du best kan benytte deg av mulighetene resultatbasert markedsføring gir – og hvilke løsninger som kan være aktuelle for din bedrift, ditt budsjett og dine ambisjoner.

Relevante innlegg

Hva kan vi hjelpe deg med?