I kjent stil oppsummerer vi et fantastisk givende år. Blod, konvertering, omdømme og innovasjon er nøkkelord.
Annonsering. Sammen med Icopal og NTI CADcenter har vi kjørt native advertising på det viktigste fagbladet i landets nest største bransje. Erfaringen er at godt skrevet annonsørinnhold leses vel så mye som redaksjonelt innhold.
Banner. Takk til Teknisk Ukeblad fordi vi fikk lov til å designe deres modige endring.
Cellfie. I en tid der kravene til sikkerhet blir flere og mer krevende, kommer vår gode kunde AD med en grisebra ny tjeneste som trengs for de titalls millionene brukte mobiltelefonene i norske skap og skuffer. Vi bisto med alt fra A til Å i lanseringen, fra navn, visuell utforming til tekniske plattformer – www.cellfie.no.
Design og brukeropplevelser. Stadig flere kjøper faste strategiske avtaler med Andreas Nygaard der han ved hjelp av avanserte innsikts- og målingsverktøy optimaliserer sidene slik kundens kunder helst vil ha den. Her følger vi klikk og bevegelser i sanntid, og endrer sidene etter erfaringene som fortløpende gjøres.
Eneste norske byrå som ble hedret med innovasjonspris. Dette for en jobb vi gjorde for Dell i 2015. Suksessen ble overgått ved årets arrangement, da markedssjefen måtte stenge påmeldingen grunnet stor pågang.
Facebook, særlig for b2b-salg. Flere bedrifter burde få opp øynene for at denne kanalen er meget virksom også for de som skal selge avanserte løsninger og tjenester. Vi lanserte samarbeid med Fanbooster, med mål om å fjerne vrangforestillingen om at LinkedIn er jobb og Facebook er privat.
Google-sertifisert: Det å kunne bevise at vi behersker verdens viktigste salgskanal er ekstremt viktig når vi skal være kundens foretrukne byrå på tvers av alle kommunikasjonskanaler.
Høyere Google-ranking med kryptering. Computerworld elsket leserinnlegget til Emil.
Innholdsmarkedsføring. Vi tar vår egen medisin og erfarer en helt ny salgshverdag. Erik sine bloggposter om digitale strategier er gode eksempel på at det lønner seg å vise frem og dele kunnskap.
10 grunner til at du trenger en digital strategi
Vi er særlig glad for å rangeres som det byrået som er best til å skrive, og som har levert størst avkastning på investeringene.
Janicke, Hanne, Emil, Rikke, Linda og Takin inn. (Varg, Fredrik og Jon Arvid ut.) Vi får inn nye ansatte med helt nye ferdigheter som gjør oss til en full-service tilbyder. Vi er kreative i vår vekststrategi, og i 2016 ble det Brit Ingvild sin tur til å bli mor.
Konvertering. Erfaringer fra flere kunder i høst viser stor økning i konverteringer når vi kombinerer troverdig innhold med målrettet annonsering på Google og Facebook.
Libresse. Tina lykkes med å endre holdninger til toppidrett og menstruasjon for et svært spennende prosjekt vi gjorde for Libresse. Sammen med verdens beste freeskikjører Tiril Sjåstad Christiansen fikk vi omtale i landets største medier, og innført nye helserutiner i Olympiatoppen. Blod er ingen hindring!
Miljø. Elretur, AD, Loop og flere har fått nye digitale plattformer dette året fra Iteo. Det er inspirerende å tilby tjenester til de som gjør bra ting for miljøet. Kampanjesiden til Slank restavfallet, utviklet av Emil, er vi særlig stolt av.
Nest best, men kun 0,03 poeng fra å være best i Norge. Vi er særlig glad for å rangeres som det byrået som er best til å skrive, og som har levert størst avkastning på investeringene. Overraskelsen var like stor da vi var beste nykommer i byråprofil – i en konkurranse vi ikke var klar over at vi var aktuelle i.
Oppfordring. Gi blod! Vi kan takke 350 blodgivere for at vi har Tina.
Påvirkning internt er avgjørende for å lykkes eksternt. En stor del av våre tjenester handler om å støtte kundene i å skape en ny kultur internt, slik at vi får frem enda bedre historier til den eksterne markedsføringen. Erfaringen er at alle ansatte i virksomheten kan sitte på historier som kan skape oppsikt, eller løse problem for sine kunder.
Quadro. Et av de viktigste produktene til en av landets største og mest seriøse produsenter i byggenæringen. Vi lærer enormt om tak og tette bygg, og får svært spennende utfordringer fra Icopal. Vi er ikke i tvil om hva vi må gjøre når vi skal ha inspirasjon til den viktigste fasaden.
Reisebrev må til når vi setter oss på skolebenken sammen med flere av verdens fremste strateger.
Snakk om noe annet: Kurssalget gikk tregt, sertifisering var enklere å selge.
Tjenester. Digitaliseringen fører med seg enorme endringer i næringslivet. Vi svarer på utviklingen med ny innpakking på våre leveranser, der vi tilbyr helhetlige tjenester fremfor kortsiktige kampanjer. Forvent mer om dette på nyåret.
Ullevål Business Class ble fylt til randen da SAP fikk 600 ledere på sin innovasjonskonferanse. Noen er særlig stolt over å ha skrevet en bloggpost der alle ordene begynte på F.
Verdi: Aldri har måling vært viktigere. Data alene gir ikke verdi. De må omsettes til KPIer, ting som skal endres og forbedres. I år har vi for flere kunder kunne rapportere store verdier for det arbeidet som gjøres gjennom vår egen metodikk for å sette verdi og rapportering direkte opp mot kommunikasjonen. Kem faen er Roi, har Erik spurt før, forvent mer om Roi, verdi og måling fra oss i 2017.
Www.formue.no. For en historie vi har å fortelle. Følg med på Iteo-bloggen før jul.
X-faktoren: Happy staff = happy clients. Vår HR-filosofi er fortsatt gjeldene. Iteo skal være stedet der du vil være.
YouTube – Erik sin video var BTs mest leste sak 29. juni. Videoen ble sett av over en kvart million ganger på få dager – totalt over en million ganger i de ulike kanalene.
Zeppeliner eller droner. Video og foto blir stadig viktigere. Vi bistår med alt fra portrettfoto til dronefilm i luften. Simen er vår husfotograf, Erik er droneflyveren.
Ærlig: Noen ganger er det best å være ærlig. Også i år har vi sagt nei til kunder. Enten på grunn av at vi ikke kan stå for det som skal kommuniseres eller at potensielle kunder har for urealistiske forventinger til hva man kan få for gitte budsjetter. Vi vil heller være ærlig enn å skuffe.
Øl, vin og mineralvann ble servert sammen med nydelig mat da vi arrangerte 5 års bursdagsfest på parkeringsplassen. 80 venner, partner og kunder feiret kvelden sammen med oss.
Årets beste rådgiver. Da teknologibransjen kårets årets beste PR-rådgiver, sto Madeleine øverst på pallen. En fantastisk ære fra en meget tøff jury: It-journalister.
Denne oppsummeringen er en årlig tradisjon. Hvert år blir den lettere og lettere å skrive. Ta kontakt om du vil vite hvorfor.
Les våre tidligere oppsummeringer: