2021 har vært både det beste og det verste året noensinne. Det er utrolig å toppe 2020 i begge ender av skalaen. En ting står fast – vi oppsummerer alltid året fra A til Å.
Iteo har aldri skapt bedre resultater for kundene og vi har aldri hatt et bedre år. Samtidig preges vi, som mange andre, av å være et kreativt miljø som ikke får møte kollegaer, kunder og partnere og samarbeide som vi skulle ønske. Iteo fylte ti år i år, men festen lar dessverre fortsatt vente på seg. Måtte 2022 bringe en mer normal arbeidshverdag, booster-vaksiner og smittefri nærkontakt.
I mellomtiden skal vi fortsette å levere for kundene våre, og det første vi serverer er 2021 fra A-Å:
Aker Horizons og tre datterselskap fikk på rekordtid nye nettsider i sommer. Fire nettsider ble levert, og lite gjør oss mer stolte enn å jobbe for bedrifter som bidrar til å løse noen av samfunnets største problemer. Leveransene ble gjort sammen med vår faste partner på utvikling, Appex.
B2B. dette er vår hjemmebane og vi er B2B-byrået i Norge. I årene som kommer er målet å være landets fremste kompetansesenter på B2B-markedskommunikasjon. Vi håper å være det stedet som alle B2B markedsførere oppsøker for inspirasjon og kunnskap.
Construction City, Oslo K, Tollgaarden, Holtermanns veg, Primo Bryn, m.fl. Dette året har vi blitt store på markedskommunikasjon av næringseiendom sammen med våre venner i Pulse Communications. Dette har på rekordtid blitt en av våre største sektorer, og det er svært givende å få lov til å jobbe sammen med de som bygger de bærekraftige byggene som vil preget bybildet i generasjoner.
Desert Control har en visjon om å stoppe ørkenspredning og gjøre jorda grønn igjen. For å lykkes hentet de inn 200 millioner på to dager og debuterte på Euronext Growth i april. Siden har alle tall og piler, samt store mengder ørken i Midtøsten, vært grønne. Bedre nyheter å dele enn det kan vi ikke komme på!
Effektivt. I år har vi satset stort på video i annonseringen, og har sett svært oppløftende resultater. I mange tilfeller har forbedringen vært på 300-400 prosent.
Forretningsmodellen til Foxway er veldig viktig for å sikre at ressurser i samfunnet brukes bedre. Selskapet er den eneste som tar ansvar for IT-utstyr fra vugge til grav, og da vi skulle hjelpe de med sine nye budskapsplattform ble svaret å beskrive verdens mest bærekraftige forretningsmodell.
Guro, Espen, Nicoline, Carina. Også i år fikk vi inn flinke nye kolleger i Norges hyggeligste byrå. På tampen av året mister vi noen som vi for all del ikke ville miste, og samtidig har vi mange spennende rekrutteringer vi snart forteller mer om.
HubSpot og Salesforce Pardot er de martech-plattformene vi satser sterkest på, og der vi har kompetanse i eget hus. Vi kan også levere bistand på alle de andre store løsningene gjennom våre nordiske partnere. Marketing automation er kritiske verktøy for en B2B-markedsfører, og svært mange av våre kunder kan vise til oppsiktsvekkende gode resultater.
Integrerte kampanjer er nå oppskriften på de fleste av våre leveranser. Vi leverer på tvers av egne, fortjente og betalte kanaler, og kundene melder at det er forfriskende å kun forholde seg til ett byrå. Lanseringen av solcellene til BMI skapte bedre resultater og raskere salg enn oppdragsgiver hadde forestilt seg.
Julelunsjen ble digital i år også. Etter noen måneder med kontorhverdag igjen ble det hjemmekontor på tampen av året, i år som i fjor. Vi er vel alle enige om at kontorhverdagen på Bryn er å foretrekke, og at hjemmekontor fungerer best når det er frivillig.
Kreativitet var det vi skulle bli enda bedre på, da hele Iteo-gjengen satte av en hel dag til temaet praktisk kreativitet på Ekebergrestauranten i november. Skillet mellom B2B- og B2C-markedsføring viskes stadig mer ut. Kundene, også i B2B, vil inspireres og engasjeres. Derfor dreier mange B2B-markedsførere mot det mer kreative, og det som bygger merkevare over tid. Her skal vi ligge i forkant.
Lav puls er effekten av filmen vi fikk lage med den nydelige artisten Aurora på vegne av vår kunde Hunton Fiber. Hvorfor bryr Aurora seg om trefiber? Se og nyt.
Merkevarebygging tror vi kommer til å stå enda høyere på markedssjefens agenda de neste årene. Mye tyder på at virksomheter må bruke mer tid på å bygge merkevare over tid for å vinne større markedsandeler, fremfor kortsiktige salgsutløsende kampanjer. For Xledger har vi utviklet kommunikasjonsplattformen «Den moderne CFO» gjennom hele året, og kunden merker en jevn økning i nye salgsmuligheter fordi stadig flere kunder blir nysgjerrig på- og husker selskapet fra merkevarebyggingen.
Nye Iteo-babyer ble det i år også. Vi gleder oss stort sammen med Hauk og hans stolte foreldre.
Ombruk står høyt på agendaen til Norsirk. I år har vi sammen med dem utarbeidet et konsept som skal gjøre ombruk av hvitevarer enklere for alle. Konseptet rulles ut til neste år, og vi gleder oss over at enda flere hvitevarer vil få nytt liv.
Partnerstrategi. Fordi vi spenner så bredt er det også viktig at vi kan samarbeide med spissede aktører. I år har vi jobbet med en lang rekke partnere på ulike fagfelt som film, konfiguratorer, design, web, video, public affairs, m.m. Vi kan aldri bli best på alt, derfor jobber vi hardt med å finne de beste partnerne for hver enkelt oppgave.
Quatro (fire. Beklager, Q er en vanskelig en) kunder ville på rekordtid gå i gang med tilsvarende leveranse som Ullensaker kommune fikk av Innofactor. Vi har sjelden sett så mange leads komme så raskt fra kun én artikkel, og det beviser hvordan troverdig og objektiv innholdsmarkedsføring gir stor verdi. Oppskriften var ganske enkel: En lang artikkel som fortalte historien slik den var, kombinert med veldig gode resultater på annonsering i Digi og Kommunal rapport, der særlig førstnevnte utmerket seg. Dette er også første gang vi har publisert en enkeltartikkel på 2500 ord!
Resultater er det vi lever av. Derfor var det stort for oss å vitne at Eiendomshuset Malling & Co gikk til topps i merkevareundersøkelsen Eiendomsbarometeret i år. De har satset strategisk på inbound marketing for å bygge merkevare i flere år, og det har gitt resultater.
Salgsutløsende. Da to av Norges største konsern gikk ut med anbud hjalp vi Cognizant med en stor kampanje mot kun to bedrifter. Effekten viste seg å være svimlende god.
«Tre frem» ble budskapet da vi fikk æren av å lage en rekrutteringskampanje for bransjeorganisasjonen Norske Trevarer. Oppskriften inneholdt kreativitet, historiefortelling og en kampanje som raskt flyttet seg til Snapchat.
Uvirkelig føles det, at vi i 2021 både ble kåret til Årets Byrå, best på innhold og performance i Norges mest prestisjetunge kåring Byråprofil, og samtidig nummer tre på listen over Norges beste byrå uansett kategori!
Vise, Amedias nye annonseringsplattform, skal gjøre det enkelt for alle som driver en bedrift, liten som stor, å annonsere digitalt i lokalavisa. Det har vært stort å få være med på prosessen gjennom å utvikle det kreative konseptet og bistand med digital markedsføring.
Wash World is coming to a city near you soon. Det danske selskapet skal forandre måten vi vasker bil på og planlegger å rulle ut 50 vaskeanlegg med abonnementsløsning over hele Norge. Etter blant annet en flott omtale i Finansavisen har flere gårdeier meldt sin interesse som kan gjøre dette mulig raskere.
xStorage, som i energilagringsløsningen for Eaton, har vi jobbet med i flere år. Denne høsten slo spådommene til med rekordhøye strømpriser, og da var det viktig at Eaton havnet på Dagsrevyen.
You only need one, og budskapet om at B2B-bedrifter oftest ikke behøver mer enn ett byrå tror vi så sterkt på at vi til og med har lagd vår egen sang.
Zeitung er tysk for avis, og det er avisabonnementer vi skulle bidra til å selge da vi lagde konseptet Nyhetsrådgiver for Schibsted bedrift. Det viste seg å både bygge merkevare og skape salgsresultater på en og samme tid, og blir grunnlaget for en kampanje som skal vare over lang tid.
Æresmedlem nummer to i Iteo ble dessverre Brit Ingvild. Dette er nyheten vi håpte aldri kom.
Økern Portal er endelig åpent! Markedsføringen av dette bygget har vært en av våre største suksesser, og vi har så sterkt eierskap til budskapet at 1. mai flytter vi inn selv.
Åpenbart er det gøy når våre design pryder store ting. Et stort frakteskip er kanskje noe det største vi kan prege, og det er utrolig gøy når design fra Iteo frakter en av Europas mest miljøvennlige skip – eid av rederiet UECC.
Alfabetet burde hatt flere bokstaver, så vi kunne fortalt enda mer om alt det spennende vi har gjort i 2021. Nå vender vi imidlertid blikket mot 2022, året hvor vi skal bli kvitt pandemien, klemme igjen (uten at reglene blir reversert) og fortsette å levere markedets beste kreative kommunikasjonsløsninger for B2B-bedrifter i Norge.
God jul og godt nytt år fra alle oss i Iteo!